AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Monday, December 26, 2011

salam 'alaik....

sekarang, diri berada dalam zon yang tak betul...jangan cuba provok saya pada waktu yang tak betul ni...minggu ni, dh stat minggu study...minggu depan dah stat nak exam....

TAPI....

assignment lain dah siap,...tapi, PROJEK 1 belum lagi siap...ya Rabbi...banyak lagi ni..tapi kan, sempat lagi saya membebel kat sini...semalam, pergi 1B....see...sempat lagi jalan2....nk isi perut la...cari dinner..tup2, sampai 1B dah x sihat...syafakillah...sabo2...

abes je makan, masuk HARRiS jap...duk belek2 buku..last2 angkut dua buku..dah lama tak beli buku..

JAGALAH ALLAH,ALLAH MENJAGAMU & TANDA - TANDA KIAMAT

macam xde keje plak kan...dengan projek tahun akhir lagi..buat saya sangat stress! rasa macam nak potong2 je badan ni..nasib baik senior2 dalam makmal tu ringan tangan membantu...nasib baik diaorg tu tahan je layan soalan-soalan saya yang bertubi2....alhamdulillah setakat ni dieorg sabar je tgk perangai saya yang sangat clumsy...pfft...bila masuk lab, saya dah sedar satu hakikat...saya sangat CLUMSY...tapi mcm clumsy dalam cter SMURF tu...dia nk jadi hero...at least, dia nk gembirakan hati sndiri....same goes with me....im trying my best....maaf senior2...saya banyak ganggu fokus kalian utk buat keje kalian..

Ya Rabbi,,yassir wala tuassir....

Sunday, December 25, 2011

rinduku pada usrah...

tak tertanggung lagi...

rindu pada mereka yang kan mengingatkan....

rinduku pada usrah...

rindu...

pada mereka yang tidak pernah mencela...mahupun memaki....

rindu....

pada mereka yang tidak pernah menunding mereka yang salah tapi "aku yang betul"

rindu

pada mereka"dik, yang begini ni tidak betul...muhasabahlah''

rindu

"ingatlah suruhan Allah..tinggalkan laranganNya"

sungguh aku rindu...

tetapi aku makin menjauh...

ya Rabbi....

Sunday, December 11, 2011

BILA HATI


Bila hati sedih kerna tak terjaga pada waktu pagi dan terlepas peperiksaan....
Aduhai...runtunnya hati...
Tika pagi itu, kudrat tiada untuk menunaikan solat subuh...
Apakah terjadi pada hatimu?
“argh...tidak mengapa...boleh qadha lagi”
Ya rabbi, di mana Engkau di dalam hati kami?

Saat kemungkaran berlaku di depan mata kami, seolah tiada apa yang berlaku....
Ya Tuhan, sudah jauhkah kami?
Tiba satu ketika, kami dinasihati...
“wahai Khaliq ku, tidak aku terima nasihat itu dengan baik...tetapi terus ku bidas orang yang menasihati itu”
Ya Rahim, sudah sakitkah hati kami?

Air mata hamba mengalir...tika gagal dalam peperiksaan....tapi ya Rabbi, air mata ini tidak mengalir setitis pun tika aku gagal menjadi hambaMU....Tuhanku, keraskah hati ku ini?
Ya Allah, lembutkanlah hati kami...mudah-mudahan kami dapat bersatu di syurgaMu...kerna kami, tidak mampu berhadapan dengan nerakaMu....

Ya Rabbi, andai hati ini telah keras...lembutkanlah hati kami...ampunkanlah dosa kami...
Ya Rabbi, andai hati ini masih jua tidak mengingatiMu, tukarkanlah hati kami kepada hati yang sentiasa mengingatiMu...faghfirlana ya Rabbi...faghrfirlana (T.T)

Surah al-Waqi’ah  NobleQuran

 1When the Event (i.e. the Day of Resurrection) befalls.

2. And there can be no denying of its befalling.

3. It will bring low (some); (and others) it will exalt;

4. When the earth will be shaken with a terrible shake.

5. And the mountains will be powdered to dust.

6. So that they will become floating dust particles.

7. And you (all) will be in three kinds (i.e. separate groups).

8. So those on the Right Hand (i.e. those who will be given their Records in their right hands), 
Who will be those on the Right Hand? (As a respect for them, because they will enter Paradise).

9. And those on the Left Hand (i.e. those who will be given their Record in their left hands), Who will be those on the Left Hand? (As a disgrace for them, because they will enter Hell).

10. And those foremost [(in Islamic Faith of Monotheism and in performing righteous deeds) in the life of this world on the very first call for to embrace Islam,] will be foremost (in Paradise).

11. These will be those nearest to Allah.

12. In the Gardens of delight (Paradise).

13. A multitude of those (foremost) will be from the first generations (who embraced Islam).

14. And a few of those (foremost) will be from the later time (generations).

15. (They will be) on thrones woven with gold and precious stones,

16. Reclining thereon, face to face.

17. They will be served by immortal boys,

18. With cups, and jugs, and a glass from the flowing wine,

19. Wherefrom they will get neither any aching of the head, nor any intoxication.

20. And fruit; that they may choose.

21. And the flesh of fowls that they desire.

22. And (there will be) Houris (fair females) with wide, lovely eyes (as wives for the pious),

23. Like unto preserved pearls.

24. A reward for what they used to do.

25. No Laghw (dirty, false, evil vain talk) will they hear therein, nor any sinful speech (like backbiting, etc.).

26. But only the saying of: Salam!, Salam! (greetings with peace) !

27. And those on the Right Hand, - Who will be those on the Right Hand?

28. (They will be) among thornless lote-trees,

29. Among Talh (banana-trees) with fruits piled one above another,

30. In shade long-extended,

31. By water flowing constantly,

32. And fruit in plenty,

33. Whose season is not limited, and their supply will not be cut off,

34. And on couches or thrones, raised high.

35. Verily, We have created them (maidens) of special creation.

36. And made them virgins.

37. Loving (their husbands only), equal in age.

38. For those on the Right Hand.

39. A multitude of those (on the Right Hand) will be from the first generation (who embraced 
Islam).

40. And a multitude of those (on the Right Hand) will be from the later times (generations).

41. And those on the Left Hand Who will be those on the Left Hand?

42. In fierce hot wind and boiling water,

43. And shadow of black smoke,

44. (That shadow) neither cool, nor (even) good,

45. Verily, before that, they indulged in luxury,

46. And were persisting in great sin (joining partners in worship along with Allah, committing 
murders and other crimes, etc.)

47. And they used to say: "When we die and become dust and bones, shall we then indeed be resurrected?

48. "And also our forefathers?"

49. Say (O Muhammad ): "(Yes) verily, those of old, and those of later times.

50. "All will surely be gathered together for appointed Meeting of a known Day.

51. "Then moreover, verily, you the erring-ones, the deniers (of Resurrection)!

52. "You verily will eat of the trees of Zaqqum.

53. "Then you will fill your bellies therewith,

54. "And drink boiling water on top of it,

55. "So you will drink (that) like thirsty camels!"

56. That will be their entertainment on the Day of Recompense!

57. We created you, then why do you believe not?

58. Then tell Me (about) the human semen that you emit.

59. Is it you who create it (i.e. make this semen into a perfect human being), or are We the 
Creator?

60. We have decreed death to you all, and We are not unable,

61. To transfigure you and create you in (forms) that you know not.

62. And indeed, you have already known the first form of creation (i.e. the creation of Adam), why then do you not remember or take heed?

63. Tell Me! The seed that you sow in the ground.

64. Is it you that make it grow, or are We the Grower?

65. Were it Our Will, We could crumble it to dry pieces, and you would be regretful (or left in wonderment).

66. (Saying): "We are indeed Mughramun (i.e. ruined or lost the money without any profit, or punished by the loss of all that we spend for cultivation, etc.)! [See Tafsir Al-Qurtubi, Vol. 17, 
Page 219]

67. "Nay, but we are deprived!"

68. Tell Me! The water that you drink.

69. Is it you who cause it from the rainclouds to come down, or are We the Causer of it to come down?

70. If We willed, We verily could make it salt (and undrinkable), why then do you not give thanks (to Allah)?

71. Tell Me! The fire which you kindle,

72. Is it you who made the tree thereof to grow, or are We the Grower?

73. We have made it a Reminder (for the Hell-fire, in the Hereafter); and an article of use for the travellers (and all the others, in this world).

74. Then glorify with praises the Name of your Lord, the Most Great.

75. So I swear by Mawaqi (setting or the mansions, etc.) of the stars (they traverse).

76. And verily, that is indeed a great oath, if you but know.

77. That (this) is indeed an honourable recital (the Noble Qur'an).

78. In a Book well-guarded (with Allah in the heaven i.e. Al-Lauh Al-Mahfuz).

79. Which (that Book with Allah) none can touch but the purified (i.e. the angels).

80. A Revelation (this Qur'an) from the Lord of the 'Alamin (mankind, jinns and all that exists).

81. Is it such a talk (this Qur'an) that you (disbelievers) deny?

82. And instead (of thanking Allah) for the provision He gives you, on the contrary, you deny Him (by disbelief)!

83. Then why do you not (intervene) when (the soul of a dying person) reaches the throat?

84. And you at the moment are looking on,

85. But We (i.e. Our angels who take the soul) are nearer to him than you, but you see not, [Tafsir At-Tabari, Vol.27, Page 209]

86. Then why do you not, if you are exempt from the reckoning and recompense (punishment, etc.)

87. Bring back the soul (to its body), if you are truthful?

88. Then, if he (the dying person) be of the Muqarrabun (those brought near to Allah),

89. (There is for him) rest and provision, and a Garden of delights (Paradise).

90.  And if he (the dying person) be of those on the Right Hand,

91. Then there is safety and peace (from the Punishment of Allah) for (you as you are from) those on the Right Hand.

92. But if he (the dying person) be of the denying (of the Resurrection), the erring (away from the Right Path of Islamic Monotheism),

93. Then for him is entertainment with boiling water.

94. And burning in Hell-fire.

95. Verily, this! This is an absolute Truth with certainty.


Saturday, December 10, 2011

PARAMETER



Haruskah diletak parameter bagi mengukur kehormatan seseorang?

Semalam.dan hari ini..entah mana yang lebih baik...
Kerna terlalu banyak soalan yang bermain di benak, tapi salah satunya yang ni....
"Bagaimana akan halnya perempuan itu akan dihormati?"
Tika dia menjadi betina? Perempuan? Ataupun muslimah?

Sekali mereka memakai seperti bertelanjang, mereka dicuit....sesuka hati...sesenang rasa...habis semua diselongkar...oleh nafsu yang beraja...

Bila mereka bertudung, “argh...yang bertudung itu lebih teruk daripada yang tidak bertudung”. “yang tidak mendirikan solat itu lebih bagus daripada yang solat”

Andai si dia mengenakan jubah, bertudung labuh....ini yang jadi mainan...”assalamualaikum”~di sepanjang perjalanan~ “insyaAllah...insyaAllah...insyaAllah”~


makin lama, saya makin tak paham....yang pakai seksi tu dah confirm kne tembak...masalahnya, yang tutup aurat pun kena tembak...dunia oo dunia...apa nak jadi....

bila masa wanita tu akan dihormati? sesiapa boleh bagi saya jawapan? 

Tuesday, November 29, 2011

DI KEJAUHAN

dari kejauhan ku titipkan bersama untaian kata-kata....

masih belum terlambat untuk mengucapkan salam maal hijrah 1433.....

bertambah lagi tahun hijrah...maaf....tidak sempat untuk update blog...

teralu banyak tugas yang perlu dilaksanakan....

hingga saat ini, beban masih terpikul di bahu....

awal tahun ni, disambut di hutan simpan deramakot a.k.a deramakot reserve forest....

hanya bacaan doa secara ala kadar...sepenuh harapan dari seorang hamba kepada Khaliqnya....

mudah-mudahan dipelihara sentiasa....mana mungkin harapan itu diberi pada manusia yang tidak mampu berbuat apa-apa.....

dari kejauhan ni, mudah-mudahan, insan yang saya sayangi, ayahanda dan bonda, yang kini berada di terengganu, moga mereka sihat sentiasa.....moga berada di bawah naunganNya sentiasa...begitu juga buat ahli keluarga yang lain..adik beradik....<mereka yang menjadi peneman saya dari kecil sampai saya besar>moga ukhuwah antara kita sentiasa dipenuhi mawaddah warahmah....>

buat sahabat handai, moga persahabatan ini kerana Allah...kelebihan dan kekurangan, sama diterima...tiada perbandingan antara satu sama lain....

sempena tahun baru, moga kita membuat satu penghijrahan dalam diri...biarpun sedikit, sekurangnya, berubah...dari yang buruk, kepada yang baik...dari yang meninggalkan solat, berubah dan dirikanlah solat.....tanam dalam diri..moga istiqamah sentiasa.....ayuh...sama-sama kita saling menolong.....

''inna addin an-nasihah"


Thursday, November 17, 2011

..........


Bila tak sihat ni, rasa macam rajin pulak menaip...hasil dari kerajinan melilau di Blog orang lain...malam ni, byk pulak tengok dyeorng yg bina baitul muslim awal..sekalipun mereka tengah belajar...alhamdulillah...moga rahmat Allah sentiasa mengiringi kita...<mode:nasihat untuk diri sendiri>

Buat wanita....peliharalah aurat...secantik mana pun dirimu, kelak akan dimakan usia..tika tu, kulit sudah mula berkedut...mana mungkin wajah itu masih kelihatan mulus seperti dulu...

Buatmu solehah....

Taat lah Dia dalam kehidupan seharianmu...tunaikanlah yang wajib...solat itu tiang agama...bagaimana hatimu boleh mengingkari fitrah seorang hamba? Andai tiada masa, soalan ini ku harus ajukan...bagaimana jika tiada masa untuk tdo? Untuk membuang air? Tidak meranakah diri? Lalu? Jika tidak solat? Harus bagaimana perlu diterangkan lagi? Jangan berikan alasan ni...’’argh! di university tu, buat saya terkejjut...dulu, selalu kne pantau dengan warden...sekarang, dh xde orang nk tengokkan saya solat...lagipun, cerewet la solat ni...nk kne bukak tudung la...nk kne ambik wudhuk la...boleh tak kalau tak bsedarkah dirimu....yang lain turut menanggung dosa....bagaimana cara untuk mengajak dirimu menyembah Tuhan yang satu? Bagaimana? Argh...sudah buntu akalku yang satu ni...kelak aku akan ditanya...’

sudahkah engkau berdakwah?” bukannya aku akan ditanya..”adakah dia berubah?’’..apa yang bakal ku jawab pada Khaliq ku? Tidak kuat bagiku untuk mengajak dirimu..kau sudah tahu..ya...sememangnya kau sudah tahu..kerana di hadapan kedua ibu bapa mu, kau punya lain watak..seperti dalam sinetron...bijak memainkan watak...argh...kau umpama amfibia...yang punya hidup dua alam...siangnya kau manis..bertudung litup...ayu memakai baju kurung..siapa dirimu tika di waktu malam? Lupakah kepada Dia? Dia yang menciptakanmu?

”barangsiapa yang melihat kemungkaran...hendaklah dia mengubahnya menggunakan tangannya...andai dirinya tidak mampu, maka, ubahlah menggunakan lidah(lisan)...jika tidak mampu juga, maka, ubahlah dengan menggunakan hatimu...kelak, itu adalah selemah-lemah iman”

jagalah kebersihan...~an-nazhofah minal iiman~

~wahai muslimah yang dicintai oleh Allah, sesungguhnya, sudah begitu cantik aturannya...diberi engkau kelembutan...dikurniakan kecantikan...maka, jagalah dengan sebaiknya..andai kau tersasar, maka, pulanglah...moga kita semua bakal menjumpai jalan pulang...kerana satu hakikat yang perlu kita tahu dan akur...AKHIRAT ITU MENANTI....~

<peliharalah dirimu...kerana engkau sudah punya suami...sekalipun engkau masih belum diijabkabulkan oleh si wali, mengikatkan dirimu dengan tali pernikahan., percayalah, sudah tertulis di Luh Mahfuz, si fulan bin fulan adalah suamimu...jangan diatur cemburu dihati sang suami...kelak kau akan dipersoalkan...ayuh, persiapkan diri menggapai redha Ilahi...menuju syurga ibadi...InsyaAllah>

Syafakillah J

Saturday, November 5, 2011

zulhijjah terakhir?

adakah ini zulhijjah terakhir saya di bumi bawah bayu ni? sekejap sahaja masa berlalu...pejam celik...saya dah di tahun akhir...mungkinkah ini zulhijjah terakhir saya di sini? terlalu ralat...banyak benda yang tidak dibuat...ada rezeki, saya kan berkunjung lagi ke sini...

hingga saat ini...saya mengharapkan sesuatu dariNya....diri yang malas, boleh dipujuk dengan hati supaya menjadi rajin...tapi, hati yang ralat? hati yang gundah gelana? hanya kerana satu perkara...ya...perkara tu...sangat menyemak di dalam benak saya...hanya kepada Dia saya meminta pertolongan...

sebagaimana sejarah aidiladha..pengorbanan Nabi Ibrahim...hanya kerana Tuhan yang satu..ya..hanya kerana Dia....rela mengorbankan seorang anak yang sangat disayangi..mampukah kita? arghh...hati ini terlalu manja...kali ni, harus dikorbankan...demi masa depan....

di tikar sejadah tu, saya masih meminta...dengan penuh harapan..ya Rabbi, berikan hamba ketenangan...

salam aidiladha buat semua muslimin dan muslimat....taqabbalallahu minna wa minkum...

dari saya, di bumi perantauan

^.^

Sunday, October 30, 2011

they~~~



when they take a step...blogging...expressing...voice out...

i jz can say....

wish best of luck....

jangan bagi bersawang teruk sangat dh la :)

Friday, October 28, 2011

let it falls.....





"Tears are words the heart can't express"

















"I love walking in the rain, 'cause then no-one knows..."






“Tears are the safety valve of the heart when too much pressure is laid on it.”





“I always knew looking back on my tears would bring me laughter, but I never knew looking back on my laughter would     make me cry.

Wednesday, October 26, 2011















terrestrial biomes......
northern coniferous forest....
rocky mountain national park
credit to all photographers :)












sanah helwah ^.^

specially dedicated for my besties :)
ingat nak call...tapi xnk kacau la orang yang tua harini...hehehehe....apa perasaan jadik tua? best?



thnx...to be my best friend...really wish dat u will become a tough one..to face all of the interference, barrier, and etcetera...thnx...

dengar orang bebel...dengar masalah orang...really appreciate it...

thnx....for all of da song collection...bertambah tambah lagu ni...

banyak sangat nk berterima kasih ni....xpela...xde limitation pn dalam tulisan ni...

thnx for sembonia...thnx for those islamic books...thnx for all of da advise....



apa yang penting, kerjasama....isk3...tiba2 terselit wonderpet....hehehe...peace :)

thnx for reading perjalanan..

my special words

selamat hari tua...jangan moody2...nanti makin nampak tua...
smile....buat macam ni...cuba tiru gaya di sebelah..terima kasih.... ^.^
oh no! lambat wish...aiyaa....blup3
xpela..jadik da first one bt entri...
terima kasih, sebab percayakan sahabatmu ini...
even, im not da perfect one...
soorrry....lalalalala~~~
terima kasih sangat2 sebab sudi mendengar...nenek yang suka membebel...tak berenti2...
bosan kan dengar orang bebel?
isk2...zip my mouth :X

hidup yang kita ada sekarang...memang dah tersurat...tapi kita tak pernah tau apa yang tersirat...sesukar macam mana pun, memang kita hamba Dia....ujian dari Dia takkan berhenti...sehingga kita betul betul berehat dari dunia lakonan semua ni...kadang-kadang, kita penat..bila la masa semua ni akan berakhir...ujian, takkan selamanya di situ...same goes to bliss...kebahagian tu, takkan selamanya bersama kita..siapa kita untuk tentukan kita bahagia atau tidak esok...kita boleh berusaha..tapi, di penghujung, tawakal... gdluck for your final year project...

dengan harapan...jadilah seorang anak yang terbaik untuk ibu bapa....be a gud member from your siblings...jadik manusia yang penuh dengan ihsan..tak kira sesama manusia atau pun sekeliling...but da most important...jadik seorang HAMBA yang taat kepada KHALIQ mu....

"im not a friend...who did rank in dean list....im not..a rich girl(girl..not woman...hua3)...im not a good listener...im not one of them...at all...BUT, im good in NAGGING,MUMBLING (",)\

~p/s: bau kek la....share2 la sket...ngeee.....








You're not getting older, you're getting better.


"Advice is like snow; the softer it falls, the longer it dwells upon, and the deeper it sinks into the mind."

- Samuel Taylor Coleridge




Tuesday, October 25, 2011

hanya sekadar di bibir atau ikhlas dari lubuk hati?

# m.a.a.f #

perkataan ni bermain-main dalam kepala...dah lama sebenarnya...maaf....dimaafkan dan memaafkan...perkataan tu lahir dari hati yang ikhlas atau hanya sekadar mainan bibir? adakah saya ikhlas memaafkan dia? apa erti bagi sebuah kemaafan? sebut senang..tapi nak buat? bila terlalu dekat dengan sumone yg penah bt kita irritate tahap giler, even dia dah mintak maaf, dan kita pn dh memaafkan,...tapi kita still rse annoying gler...

apakah maknanya? maknanya, kne "check" balik....apa maksud memaafkan tu...sekadar di bibir atau ikhlas dari hati?

kalau sekadar kat mulut je, dats mean, mcm kita sebut je perkataan tu...

"ye, aku maafkan"

kenapa? sebab malas nk layan kerenah2 ntah pape? or xnk dia rse serba salah? other reasons?

tapi, kalau dari hati, mungkin situasi berlainan...yang bakal terjadi...mungkin, kita tak boleh melupakan..tapi, macam kiranya redha la dengan apa yang terjadi....ntah la....tapi, apa ygg boleh dikata kat sini, sangat la rasa lain kalau memaafkan tu hanya sekadar di mulut dan ikhlas dari lubuk hati...



~when someone ask u, forgive him/her...then, forgive them....refresh heart first :) ~

Sunday, October 23, 2011

latest mode

mode harini....layan hari dengan lab report yang berjela-jela....


ni, gambar lab 1...DNA yg ntah pape...stress!grrr!

DIA tahu...

Dia tahu...
esok bakal lahir seorang lagi umat Nabi Muhammad...
Dia tahu...
nama empunya si fulan bin fulan...
Dia tahu,
apa yang bakal dihadapi oleh si fulan....
baik buruk...

Dia tahu...
si fulan bakal menghadapi gelora dunia...

Dia tahu
hambaNYa sedang bermuram durjana...

Dia tahu hambaNya sedang bangkit...
menegakkan kalimatNya....
Lailahaillallah....

Dia tahu...
kata-kata hambaNya sedang dimanipulasi...
oleh mereka yang tidak bertanggungjawab....

Dia tahu itu....

Dia tahu hambaNya dikeji dihina...

Dia tahu hambaNya cuba menjadi kuat...

Dia tahu itu....
mana mungkin Dia pikulkan sesuatu yang tidak mampu bagi hambaNya...

pinta si hamba,
moga dia kuat,
untuk menghadapi dunia
mampukah dia?
berapa panjang lagi perjalanan si hamba?
mampukah esok dia menegakkan kalimah Lailahaillallah?
mampukah esok dia berdiri...
menyeru kepada kebaikan...
mencegah kemungkaran...
mampukah dia menjadi contoh kepada yang lain?

si fulan bin fulan...
telah dilahirkan di sekian hari dan hari...
telah ditakdirkan untuk dia menjadi sebegini dan sebegini...
telah tertulis suratan sedemikian baginya...

Dia tahu...
sesungguhnya Dia Maha Mengetahui...
untuk apa dipertikaikan?
untuk apa dipersoalkan?


miss u all :)

miss all of them...

my big bro, encik fathi, at home....

my younger bro, encik faris...same..at home...

my younger sis, cik farhana, di bumi jordan....

my youngest bro, mat yeng...same...at home...

my youngest sis, miss fazlina,..same goes to her...at home..home sweet home...

huge miss and a big hug and kiss, for my beloved dad and mom, 

mr anuar n mrs khazmah...

MAY ALLAH BLESS ALL OF U...

im fine ...

peace :)


Saturday, October 22, 2011

sebelum start buat lab report, tangan saya merayap-rayap di fb...ternampak satu wall post ni...sebelum ni mmg dh nampak..tapi x click pada button see more....malam ni, saya pegi clik dkt button tu...sebak...copy paste here :)

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..

Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..



~~~


copy paste dari fb tu..hehehe...btol ke x betol artikel tu...sendiri, baca, sendiri nilai....dulu, saya selalu sakit kepala...penah je cikgu hantar balik umah...dah siap baring, mak datang..tolong picit kepala...ayah datang jenguk...ayat yang ayah penah keluarkan..."kne banyok mandi ni" xpn yang ni"minum air masak bebanyak"
tu la ayat ayah...


kalau nak pegi mne-mne, tym bersalam, ayah tak terus lepas tangan saya..ayah pegang, dan cakap, "sembahyang jangan tinggal, rajin2 mengaji" sambil tengok mata saya...respon saya, angguk2...hehehe...


kalau kat umah, ayah selalu panggil anak lelaki dia p berjemaah dkt surau...xpn masjid....kalau ada ceramah, ayah ajak kami sekali...mesti ayah buat ayat macam ni..."awok orang ni, duk kat u, belom tntu g dengorr ceramoh...ni balik sekali sekala, dengorr la..."penuh la kete tu sumbat kami adik beraadik...


ayat lain:


"kakok, g la ngaji nung...kang kalu duk dkt u, nk belajo dgn sape...." <ada banyak benda lagi yang perlu dipelajari dgn ilmu Quran ni>


"anok dara ayoh ni masok mende ar?"


"hoo...molek la duk dapur...belajo2 masok..."


"kalu x panda masok, jangan kawen" kekekeeke :)


banyak lagi la ayat ayah...hehe..peace ayah...may Allah bless u always :)