AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Tuesday, May 29, 2012

when u're trying to give up

there always a called: Allah always be with you

Sunday, May 27, 2012

Happy Anniversary

to my beloved mom and dad

im wishing both of you happy 24th anniversary..it falls on today.. barakallahulakuma wabaraka 'alaikuma fi khoir ^.^


may Allah bless both of you, mom and dad. with lots of love, im representing this entry on behalf of my siblings


lots of gratitude,
Fatma Dayana a.k.a. kakak
<3

chemist used to hear this:element, compound, mixture
sense of humour used to hear this:love
Love is a compound
elements that mixed up to form a compound of love are:
~affection
~bliss
~happiness
~jealous
~madness
~selfish
~self-detemination
~sacrification
~flirt
~irritation
~tears
hehe. anything else?
i wonder, what types of bond do the love has? is it single bond? double bond? triple bond?
then how about the structure? what type of structure does it has?
let me used chemdraw first ^.^



pfft. merepek. <bahana tengok status entah pape kat fb.hua3>

bila mana hendak marahkkan nyamuk seekor, habis satu kelambu dibakarnya <iklan ^.^ >

itu hanya iklan semata-mata. jom, kita selami makna di sebalik surah al-waaqi'ah :)

pasang kat telinga, tengok makna, selami. <better berseorangan, sunyi, dan hayati betol2. fokus itu penting>


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Apabila berlaku hari kiamat itu,
Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.
Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).
(Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan sebebar-benar goncangan.
Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya,
Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran,
Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang berlainan keadaannya);
Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu?
Dan puak pihak kiri; - alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu?
Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), - yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);
Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah),
(Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.
(Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu;
Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian.
(Mereka duduk di dalam Syurga itu) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata;
Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan.
Mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, -
Dengan membawa piala-piala minuman dan tekoh-tekoh serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.
Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.
Dan juga (dibawakan kepada mereka) buah-buahan dari jenis-jenis yang mereka pilih,
Serta daging burung dari jenis-jenis yang mereka ingini.
Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya,
Seperti mutiara yang tersimpan dengan sebaik-baiknya.
(Semuanya itu) sebagai balasan bagi (amal-amal baik) yang mereka telah kerjakan.
Mereka tidak akan mendengar dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa; -
Mereka hanya mendengar ucapan: " Selamat! Selamat! " (dari satu kepada yang lain).
Dan puak kanan, - alangkah bahagianya keadaan puak kanan itu?
Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.
Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya,
Dan naungan yang tetap terbentang,
Dan air yang sentiasa mengalir,
Serta buah-buahan yang banyak,
Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,
Dan tempat-tempat tidur yang tertinggi keadaannya.
Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,
Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),
Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.
(Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan;
Iaitu sebilangan besar dari orang-orang yang terdahulu,
Dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang kemudian.
Dan puak kiri, - alangkah seksanya keadaan puak kiri itu?
Mereka diseksa dalam angin yang membakar dan air yang menggelegak
Serta naungan dari asap hitam,
Yang tidak sejuk, dan tidak pula memberi kesenangan.
Sesungguhnya mereka sebelum itu dilalaikan oleh kemewahan (dunia, dari mengingati hukum Tuhan).
Dan mereka pula sentiasa melakukan dosa yang besar,
Dan juga mereka selalu berkata: "Adakah sesudah kita mati serta menjadi tanah dan tulang, betulkah kita akan dibangkitkan hidup semula?
"Dan adakah juga datuk nenek kita yang telah lalu, (akan dibangkitkan hidup semula)? "
Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya orang-orang yang telah lalu dan orang-orang yang terkemudian,
"Tetap akan dihimpunkan pada masa yang ditentukan - pada hari kiamat yang termaklum.
"Kemudian, sesungguhnya kamu wahai orang-orang yang sesat yang mendustakan (kedatangan hari kiamat),
Tetap akan memakan (pada hari itu) dari sebatang pokok, iaitu pokok zaqqum
"Maka kamu akan memenuhi perut kamu dari pokok (yang pahit buahnya) itu,
"Selepas itu kamu akan meminum pula dari air panas yang menggelegak,
"Iaitu kamu akan minum seperti unta yang berpenyakit sentiasa dahaga dan tidak puas-puas".
Inilah (jenis-jenis azab) yang disediakan untuk menyambut mereka pada hari Pembalasan itu.
Kamilah yang telah menciptakan kamu (dari tiada kepada ada - wahai golongan yang ingkar), maka ada baiknya kalau kamu percaya (akan kebangkitan kamu hidup semula pada hari kiamat).
(Mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu memikirkan keadaan air mani yang kamu pancarkan (ke dalam rahim)?
Adakah kamu yang menciptakannya atau Kami yang menciptakannya?
Kamilah yang menentukan (dan menetapkan masa) kematian (tiap-tiap seorang) di antara kamu, dan Kami tidak sekali-kali dapat dikalahkan atau dilemahkan;
(Bahkan Kami berkuasa) menggantikan (kamu dengan) orang-orang yang serupa kamu (tetapi tidak seperti bawaan kamu), dan berkuasa menciptakan kamu dalam bentuk kejadian yang kamu tidak mengetahuinya.
Dan demi sesungguhnya, kamu telah sedia mengetahui tentang ciptaan diri kamu kali pertama, maka ada baiknya kalau kamu mengambil ingatan (bahawa Allah yang telah menciptakan kamu dari tiada kepada ada, berkuasa membangkitkan kamu hidup semula pada hari akhirat kelak).
Maka (mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu melihat apa yang kamu tanam?
Kamukah yang menumbuhkannya atau Kami yang menumbuhkannya?
Kalau Kami kehendaki, sudah tentu Kami akan jadikan tanaman itu kering hancur (sebelum ia berbuah), maka dengan itu tinggalah kamu dalam keadaan hairan dan menyesal,
(Sambil berkata): "Sesungguhnya kami menanggung kerugian.
"Bahkan kami hampa (dari mendapat sebarang hasil) "
Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum?
Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan), atau Kami yang menurunkannya?
Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan dia masin, maka ada baiknya kalau kamu bersyukur.
Akhirnya, tidakkah kamu melihat api yang kamu nyalakan (dengan cara digesek)?
Kamukah yang menumbuhkan pokok kayunya, atau Kami yang menumbuhkannya?
Kami jadikan api (yang tercetus dari kayu basah) itu sebagai peringatan (bagi orang-orang yang lalaikan kebenaran hari akhirat) dan sebagai benda yang memberi kesenangan kepada orang-orang musafir.
Oleh yang demikian - (wahai orang yang lalai) - bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar (sebagai bersyukur akan nikmat-nikmatNya itu).
Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran, -
Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya, -
Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan),
Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara,
Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;
Al-Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam.
Patutkah kamu (wahai golongan yang kufur ingkar) bersikap sambilewa terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini?
Dan kamu jadikan sikap kamu mendustakannya (sebagai ganti) bahagian dan nasib kamu (menerima dan bersyukur akan ajarannya)?
Maka alangkah eloknya kalau semasa (roh seseorang dari kamu yang hampir mati) sampai ke kerongkongnya, -
Sedang kamu pada masa itu (berada di sekelilingnya) menyaksikan keadaannya, -
Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat,
Maka bukankah elok kalau kamu orang-orang yang tidak dikuasai (dan tidak tunduk kepada kekuasaan Kami), -
Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang-orang yang benar ?
Kesudahannya: jika ia (yang mati itu) dari orang-orang " Muqarrabiin ",
Maka (ia akan beroleh) rehat kesenangan, dan rahmat kesegaran, serta Syurga kenikmatan.
Dan jika ia dari puak kanan,
Maka (akan dikatakan kepadanya):" Selamat sejahtera kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan".
Dan jika ia dari (puak kiri) yang mendustakan (Rasulnya), lagi sesat,
Maka sambutan yang disediakan baginya adalah dari air panas yang menggelegak,
Serta bakaran api neraka.
Sesungguhnya (segala yang disebutkan) itu adalah kebenaran yang diyakini.
Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar.

(Al-Waaqi'ah:56)

Thursday, May 24, 2012

freedom?

alhamdulillah.

dah banyak benda yang dah setel. 30 april, antar projek 2. hehehe. 6 jam kredit tu! tapi saya antar lambat. atas sebab-sebab yang tak boleh dielakkan. hilang satu beban lepas antar projek.<mode:submission on project II>

18-19 hb baru ni, p tenom, untuk subjek etnobiologi. rajin la pulak nak main temuramah ni kan^.^ ape la dapat dari sana? moral cerita, nasib baik jantung tak boleh melompat keluar. kalau tak, dah lama mati sebab anjing yang suka buat hal  =.=''(mode:fieldwork on ethnobiology>

balik dari tenom, kena buat slide untuk viva. hehe. last minute punye keje. maka, hari selasa yang ditunggu menjelma. pukul 11 dah kuar dari rumah. tunggu bas. dan naik bas. cuak tahap tinggi. tangan sejuk :) sempat la sembang dengan sir bila dah sampai kat kampus. sepatutnye present pukul 2.30 ptg. tapi coursemate abes awl. pukul 2.20. abes present pun pkul 2.40. hehehe. saya tak jadik hibernate. sebab, time present tu agak okay, walaupun tangan sejuk macam ais :)<ViVa MoDe>

okay, besok ada 2 test, 1 midterm. ada 3 assignment belom langsai. nak kena compile tesis lagi. hehehe<mode:malas!>

senyum dah la. stress pun tak guna. nanti sakit.

dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang, biiznillah.

wassalam, fatraz :)

Monday, May 14, 2012

puisi

aku lahir di tengah kekacauan
manusia di kelilingku hauskan darah 
tidak ada lagi kejujuran
mereka percaya kepada berhala
lebih daripada diri sendiri
di Rom
Maharaja Romawi menindas rakyatnya
Di Parsi
Maharaja Parsi paling bongkak buta tuli
Di Mekah
ramai sudah rosak akhlaknya
kita perlukan seorang al-Amin
manusia terpuji
jujur setia tidak pernah berdusta
akalnya tidak dirasuk arak
kelakuannya tidak dirasuk syaitan
dialah al-Amin

~Umayyah bin ash-Shalt~


saya tinggalkan Lata dan Uzza
kerana saya seorang pahlawan yang sabar
saya tidak beragama dengan agama Uzza dan kedua anaknya
saya juga tidak percaya
kedua berhala dari Bani Amru
Hubal pun saya tidak suka
walaupun ia merupakan agama sewaktu saya masih kecil
saya menyembah Tuhan Maha Pemurah
supaya Dia mengampunkan dosa saya yang banyak
takutlah kamu kepada Allah
peliharalah Dia
bila kamu pelihara ini
selamat dari binasa
orang yang berbakti negerinya syurga
orang yang kafir negaranya neraka

~Zaid bin Amru~



Abdul Latip Talib.2011.Hijrah.PTS Litera Utama Sdn. Bhd. 

Kenapa

kenapa saya menaip?
kenapa saya punya perjalanan di blogspot?
kenapa saya punya perjalanan di tumblr?
kenapa saya punya diari, Mr.Diary?

supaya,
saya boleh baca tulisan saya,
supaya saya sentiasa muhasabah diri,
supaya saya tengok dan belajar dari kisah silam,
supaya saya belajar untuk tidak masuk ke lubang ular dan dipatuk buat kali kedua,
supaya saya mengingatkan diri,
bila mana tiada yang mahu mengingatkan saya,

supaya saya dapat membebel sesuka hati,
sesedap rasa, sesuai bicara ^.^
supaya saya boleh lepaskan tekanan,
supaya saya boleh luahkan perasaan,
kerna melalui satu ayat, satu perkataan, punya maksud tersirat,

bila saya start menulis,?
tika di bangku sekolah,
darjah tiga,
saya menconteng diari.
pada mana ketika itu,
ia hanya sebuah buku log
<hehe.padahal saya dah start conteng sofa masa kecik>
p/s:rahsia ^.~

bila mana saya tak nak orang lain dapat baca,
saya tindih huruf tersebut,
bahasa kat sini,
kasi bertimpak-timpak jak :)
dan last-last, saya sendiri tak boleh baca :)
hehehe
lucu

kadang-kadang, tulisan tu buat saya menangis
tulisan tu buat saya ketawa
dalam kepala, argh, naif nya aku dulu

ya, saya sednag membesar,
dan sedang mengutip pengalaman
meneruskan perjalanan yang punya sisa baki

wassalam :)

Saturday, May 12, 2012

coret-coret

dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

segala puji bagiNya Tuhan yang mentadbir sekalian alam. sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan dan Dia lah yang mematikan.

tika dunia tu terasa gelap gelita, ya, Dia masih bersama. semalam, saya terbaca artikel ustaz hasrizal mengenai cinta. hehehe. *ketuk minda* dalam kehidupan kita seharian, kita terbiasa melakukan perkara yang tak biasa. dan dari situ, terbitlah keterbiasaan. *banyak sangat dalam kepala yang tak terluah, tak mampu nak diluahkan,sampai hidup jadi kontang kanting, ayat berterabur sana sini* bila jalan-jalan, terpandanglah gambar model calvin klein.<..oopppsss> kenapa saya tak mampu nak mintak empunya kedai tu, turunkan gambar berkenaan.maaflah.kedai anda terletak pada bahagian depan.dan betol2 dekat dengan tangga.model anda,sangat terseksi.terseksi di pasaran.tak mustahil satu hari nanti,kedai lain pun buat gaya macam model tu buat. *istighfar* siesla, mmg aku boikot!keke.padahal memang tak beli pn.pffttt ~bila sesuatu yang tak biasa menjadi kebiasaan~

malam ni, saya jadik kaunselor.kaunselor kepada ceritera cinta.kekeke.takpela.jadik pendengar tu baik.selalu sangat duk buat loyar buruk.cik hazami dha x sabar nk kenyek saya sbb terlalu loyar buruk.maaf ye, mie :) senyum selalu, stress2 xnk :D bila mendengar ceritera cinta,kesian pun ada.hehe.macam la tak pernah terkena batang hidung sendiri. *saya tak nak jumpa atau terjumpa boye darat+boye tembaga* menyiksakan hidup. sekian.

alhamdulillah, saya dah berjaya habiskan buku HIJRAH.memang terbaik. *thumbs up* tulisan encik abdul latip memang buat saya terpegun. seolah-olah,saya turut bersama melihat dari jauh.banyak situasi yang menyayat hati.bila mana terbaca kisah Yasir dan sekeluarga, disiksa, dibakar, ya Rabbi. betapa mereka genggam bara api untuk tegakkan dan membenarkan yang hak dan meninggalkan yang batil.tika mana seorang lagi hamba disiksa, dibutakan matanya, kerana menegakkan kalimah, LAILAHAILLALLAH.hal yang sama terjadi kepada Bilal bin Rabah. mereka disiksa dengan kejam.oleh mereka yang tidak punya hati perut. siapa mereka? Abu Jahal? kenapa mereka disiksa?hanya kerana hamba-hamba ini menyembah Allah Taala dan membenarkan apa yang dibawa oleh baginda Rasulullah. mereka enggan untuk kembali menyembah latta dan uzza.

pelbagai cubaan untuk bunuh Rasulullah oleh mereka-mereka ini.kesanggupan mereka, hanya kerana lata dan uzza.berhala-berhala mereka yang terletak pada kaabah.itulah yang mereka sembah.dan mereka turut memilih berhala yang hendak disembah.

kadang-kadang, mode insaf tu datang.kadang-kadang hilang balik.saya, manusia biasa. di mana iman itu boleh naik dan turun.saya cuma berharap boleh kecap husnul khatimah.nanti rajin, saya update yang lain, yang lebih bermanfaat.

wallahua'lam.wassalam

Thursday, May 3, 2012

bismillahirrahmanirrahim

apa khabar hati? apa khabar rindu? jangan main assalamualaikum cinta, waalaikumsalam rindu, sudah la.. ^.~

cepatnya masa berlalu.. awal mei dah menyapa.. pejam celik, nanti sampai pertengahan, pastu jumpa penghujung. pastu, masuk bulan jun. hehe. hidup. isi dengan kesibukan, masa berlalu pun tak sedar.

pagi semalam, saya online. bukak fb. dan tengok status beliau. kenapa dengan akhbar berkenaan? isu apa?

saya terkejut dengan gambar berkenaan. apa yang nak ditunjuk? membuka aib? nak menunjukkan siapa bakal pemimpin? begitu ke caranya? apa yang dibuatnya? saya memikirkan si cilik. sya memikirkan mereka yang masih di bangku sekolah. apa yang bakal jadi pada pemikiran mereka? ini bakal pemimpin aku atau apa yang orang tu tengah buat?

dunia sekarang, dunia teknologi. segalanya terletak pada hujung jari. kalau di google nya apa mereka buat tu? apa nak jawab? cukup lah kepincangan yang dah ditunjukan pada sekeliling mereka. ingat akhbar lucah? ini bukan mimpi! ini realiti! dulu masa kecik, saya pun baca akhbar. budak-budak zaman sekarang pun sama. bezanya, dulu dalam akhbar, tiada sedemikian rupa! tapi sekarang? apa jadik?

cukuplah dengan keruntuhan nilai murni yang ada pada masyarakat. cukuplah! bergenang air mata mengingatkan mereka yang sedang membesar. mereka tak tahu apa-apa. kalaulah perbuatan tu diikut, apa yang jadi? ditebuk tupai? tu yang dimahukan? lantas bila mereka membesar, nak kawen?

saya hairan, kenapa mereka yang menyiarkan, tak dapat berfikir dengan waras. kenapa? tak takut azab Allah? kita hidup hanya sementara. kenapa mesti berkelakuan seperti dunia tiada penghujungnya? fikirlah kanak-kanak yang sedang membesar. tolonglah fikirkan manusia lain.

manusia takkan sedar kalau Allah tak beri peringatan. takkan sedar.

Ya Allah, berikan kami petunjukMu. selamatkanlah umat Nabi Muhammad.

Tuesday, May 1, 2012

dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

hari ni, cuti...wink2 ^.~

alhamdulillah.. hari ni Tun M datang kat DC. tapi, saya pun tak pergi. hehehe. semalam, dalam jam 3 lebih waktu pagi, maka blackout la di sini. ingatkan kat kampus ada electric current. tapi kkat kampus pn xde. semalam, kiranya dah bercuti separuh hari. yela,. panas kot. pejabat yang tertutup, bagus duk kat luar. dan semalam, kira sunyi je la. sama la dengan kami. macam x produkif. sebab xde current. pkul 11 lbey, tgh hari baru ada. dan hari ni, pn sama. dalam pukul 12, tengah duk layan lappy, lampu terpadam. disusuli laptop. lalu, putaran kipas makin memperlahankan diri. lalu terhasillah, coco crunch!nyum3 <merepek>

duk pikir, nak buat ape la ni..em..pikir, pikir. last2, saya tarik lagi buku HIJRAH tu. thumbs up! hari ni, dah masuk sejarah kelahiran Nabi hingga Nabi berumur 20 tahun. saya pun macam ter 'drag' sama dalam novel ni. macam memerhati dari jauh. ntah bape bab yang dibaca, cmpur panas lagi, mata layu, lalu tertido. <tdo lagi> insomnia mode~~~~

insyaAllah, kalau rajin, saya cuba share kan kat sini.

dulu, masa kecik2, tau gitu2 je. sekarang, bila ada peluang depan mata, WHY NOT we grab IT! Why Not? jom, kita selusuri, peribadi Rasulullah. sekarang, dah makin banyak buku tentang Rasulullah. sangat tertarik dengan ENSIKLOPEDIA tu. cover pn comey~~~~

okay, berenti kat sini dulu.

jaga diri, jaga iman, jaga amal

wassalam