AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Friday, December 31, 2010

BERFIKIR LAGI......

hrini, dh hri last dlm tahun 2010...esk dh msuk tahun bru..hm...tahun lme bakal melabuhkan tirai...tahun baru bakal menjelmakan diri...hri tu, sy smbut thun bru hijrah...kli ni smbut thun bru masihi...nk tanam azam lg ke? azam lme dh tertunai ke cik fatma? dah melambak2 azam yg tertanam..dh tertimbus smuanya....tertimbus?

Thursday, December 30, 2010

DIAM TAK TERKATA

saya terdiam...bila ada kawan yg tag sy pd fb on his status...mngenai politik...sbb sy pn xtau nk jwb ape lgi...berdebat dgn dia...bt pening...xtau nk jwb ape lg...dh terkelu lidah...otak pn stuck...mgkin sy belum masak dgn isu semasa...entah mcm mne perlu sy susun kate2 2 supaya dpt org phm dgn apa yg sy cuba smpaikan....mgkin isu ni bg sstgh org, tlalu senang utk diperkatakan...

Friday, December 24, 2010

TERCALARNYA KEWARASAN SEBUTIR MUTIARA

tercalarnya kewarasan sebutir mutiara..itu tajuk tulisan saya kali ni...ada yang bertanya...mengapa tercalar...mengapa mutiara? mengapa tidak perkataan lain sahaja? kewarasan boleh tercalar ke? tercalar...tidak akan saya gantikan perkataan itu dengan perkataan hilang...kerna bagi Mawaddah, memadai kewarasan itu tercalar...tidak hilang...kerna dia masih waras....walaupun tidak terlalu waras....Mawaddah,.....saya bagi nama tu untuk pemegang watak dalam tulisan kali....sebenarnya, banyak halangan tika menulis tercalarnya kewarasan sebutir mutiara ni....hari 2 dah siap tulis sinopsis dalam lapppy....tapi lappy buat hal...motherboard dah rosak....aduhai...apala nasib...sdih...sbab saya beli lappy 2 guna duit yang orang bagi kat saya...kat situ la hadiah PMR oleh ayah saya...kat situ hadiah yang diberi orang laen....emmm....iklan2......

Tuesday, December 7, 2010

SELAMAT TAHUN BARU

salam maal hijrah buat semua muslimin dan muslimat...alhamdulillah...kita masih dapat menikmati nikmat yang diberikan olehNya pada hrini....seingat saya, bru je hri tu sy bce doa akhir dan awl tahun...hrini dh msuk thun bru lg..dan umo sy dh mkin mningkat...kl mngikut bulan islam, sy dh berumur 22 tahun..ye...22 thun...29 shaa'ban 1410...tahun baru, ada azam baru lagi...dan tahun ini, moga sy lbey matang bbanding tahun lepas...ayuh, ikhlaskan hatimu terima ketentuan Ilahi...bukankah Dia Maha Mengetahuiutk segala apa yg terjadi...

Sunday, December 5, 2010

BANYAKNYERR.....

aper pnyer entri da...em...xtually, post kli ni nk gbung byk topik...antara lontaran hati dan buah fikiran saya....apa yg saya fikirkan dan apa yg saya ingin luahkan...em...byknye sy pk...sbb 2 sy lbey byk diam..kdg2m org tnya sy...mengapa saya diam seribu bhasa...bisu ker??? xde la...sy mmilih utk memerhati...itu barangkali...knapa? kdg2, bila bercakap, apa yg diungkapkan, mcm xde pape je..no respond at all...hmm...so, skrg, sy pilih utk mmerhati...

Thursday, December 2, 2010

ALHAMDULILLAH

alhamdulillah..akhirnya dah sampai umah...bila sampai semenanjung pun, hati dah melonjak kegirangan...walaupun cuaca x berapa elok tym nk balik 2..really2 dizzy...tp satu bnda yg saya x paham...manusia ni terlalu degil..sgt2 degil...emm..melawan peraturan 2 mmg best kn? apa sy ckp ni? ni bckap psal mreka yg xnk ikut peraturan...dh ada instruction suh matikan device sblum mendarat..tp nk jgak on kan...x rugi pn kalau off kjap je...pelik btollla....sampai kt airport, fmily dtg ambik..wink3 :)

Sunday, November 28, 2010

ULTRAMAN VS. RAKSASA

hehehehe...ape la tjuk ni...dh lme x update blog...ape khabar dgn hati? alhamdulillah...sdikit shat..beransur pulih...knape tjuk ni yg mncul? sbb ntah knapa bru2 ni texting ngn kwn, dpt tjuk ni...dia ckp x aci sbb ultraman ade satu je...die ngn yg laen jdik raksasa...hehehehe..mmg la..ultraman ade stu je...sy bg ultraman sy nme ultraman dyna...hehehehehe...ape beza dieorg ek?

Friday, November 19, 2010

MENANTI CINTA

sejak lama aku berdiri
dalam sepinya rongga hati
tak satu pun guruh
mampu menjawab

hanya padaMu ku bertanya
lewat setiap sujudku ini 
siapakah nanti cinta untukku

wahai Penilai hati lihat batinku
nyaris bernanah kerna luka tersayat
merana menantikan kisah dan kasih hidupku

rahasia itu hanya Kau yang tau
namun aku tak mau jadi tuna cinta
tuntun hatiku sabar menanti jodohku

namun harus ku ikhlaskan
nasib cintaku
padaMU

Wednesday, November 17, 2010

POKOKNYE......

salam aidiladha bt sumer...hari ni rye qurban..tp xley blik..sbb exam..exam n trus exam...sdey? xtau la....agak la...sbb jauh dari fmily...blup3...xpe...blum tenggelam dalam air mata lg...tjuk kli ni pn pkoknye...xtau nk tulis tjuk ape...tym idea mencurah2, tangan x tertancap plak keyboard..later on la...

ok la...pokoknye

Friday, November 12, 2010

EXAM

alhamdulillah..dh lpas 3 paper....syukur sgt2...ade bley jwb...ade xley jwab...tp mmg dh usaha...tp x sgka...lgsung x sangka ngn mikrob pnye paper...siap kuar disease ag...huhuhu...mcm paper bdak parasit pn ade..huhuhu..sdeynye....nxt exam pn hri isnin...2 pn paper BI...tngl lg 4 paper slpas kerjakan 3 paper...alhamdulillah utk pnilaian alam sekitar....

tapi tym exam ni byk perkara yg timbul..perkara yang timbul nk jgak tmbul...huhuhu...ape daa...cubaan...btol la lecturer ckp tym exam mst byk cubaan...huhu..kli ni xley blik rye...sbb ade exam....nsib la....xpela...len kli ade rzki blik rye...hrini mmg la x rse pape lgi...tngu la hri rye nnti....bnjir ke x ngeri sabah ni...nme pn merantau..nme pn student...hehehehe..

Thursday, November 4, 2010

BUMI SABAH

bumi sabah ini mengajarkan seribu satu rasa...gembira, sedih, terkilan...dan segalanya..bumi ini yang membuatku belajar menaiki kapal terbang...bumi ini mengajarku merantau di negeri orang...sesungguhnya aku memerlukanNya...dan aku mempunyaiNya di dalam hidupku..setelah azali aku menganut agamaNya...sesungguhnya agama di sisi Allah ialah agama Islam...nikmat iman dan Islam...Ya Allah, syukur, sekarang aku merasa kehadiranMu..aku merasakan kebesaranMu...sungguh aku tak kuat...namun aku cuba pertahankan imanku yang satu...

alhamdulillah...aku mempunyai kawan2 yg hormati agamaku...janganlah kalian pertikaikan kenapa aku berjumpa terlalu banyak kali dengan Tuhanku...kerna aku berpakaian sedemikian dan sedemikian...kerna itu adalah perintahNya...mana mungkin bagi hamba melawan perintah Khaliqnya....sungguh aku sedih pabila melihat kau mengeluh ketika aku perlu pergi solat lagi..tidak mengapa...aku tidak menyusahkan kalian...sungguh aku perlukan Tuhanku...mungkin bukan Tuhanmu...apa yang pasti, aku dapat mendidik imanku supaya kuat bertapak dalam hatiku...

di sini mengajarku agar aku lebih bertawakal padaNya...keselamatanku..ketika di tempat orang...ketika aku perlu berjalan seorang diri demi ilmuku..demi ilmu yang perlu aku cari...kepadaNya aku perlu berserah dan meminta pertolongan...

ramai kawan yang ku jumpa di sini...seribu satu ragam..begitulah manusia...jika tidak, bumi ini tidak akan meriah...aku berterima kasih padaNya kerana berjumpa dengan kalian...kawan serumahku...kawan sekuliahku...HS03, Biologi Pemuliharaan..terima kasih kerana menerima diri ini sebagai kawan kalian...

aku belajar merasai kehilangan..kehilangan saudaraku..yang pemergiannya tidak dapat ku hantar..tidak dapat ku tatap...hanya berita dari masa ke semasa yang ku terima...terkejut bukan kepalang ketika menerima berita itu..namun aku bersabar..mungkin tiada perkara buruk yang bakal berlaku...aku menjadi peneman kepada saudaraku yang perempuan..mungkin anda sedang membaca tulisan ini..maaf andai kesedihan itu bertamu di hatimu...maaf..petang itu ku hadiahkan bacaan Yaasiin dari bumi Sabah...aku perlu tenang kerana keesokannya aku perlu menghadiri peperiksaan lagi..kimia asas...malam itu aku study spt biasa...aku redha andai Tuhan lebih menyayangimu...namun aku berharap, biarlah dapat menatapmu buat kali terakhir...pagi itu, hampir jam 4, aku menerima msj daripada abg ku..mengatakan kau sudah tiada..otakku blurr...memikirkan apa yg tjadi...pusing ke kanan..pusing ke kiri...akhirnya air mataku menitis..daripada Allah kita dtg, kpd Allah kita kembali.,,,..ku ambil wudhuk...dirikan solat subuh...usai itu, aku hadiahkan bacaan Yaasiin sekali lagi...biarla tidak kedengaran,..moga ia menjadi penemanmu...aku masih sempat mengulangkaji pelajaran...persediaan buat kali terakhir...di dalam dewan, air mataku masih menitis...terasa ingin terbang ke Terengganu..utk mnziarahmu kali terakhir...sungguh Allah menyayangimu...terasa sebuah kehilangan...yang tinggal hanya sebuah kenangan..kenangan ketika masa kecik2...main air bah...aku sempat menghadiri tahlil arwah..untuk mlm yg terakhir...itu pn sudah lewat...17/11/2010...genap lah setahun kau meninggalkan kami..moga kau tenang di sana...
al-Fatihah....

Wednesday, November 3, 2010

WOOSUHBONDA~DAESUNG OPPA~

oneuldo useo bonda (MM~)
geuraeya niga useultenikka
geu sarami jakkuman neol ulrinikka
eotteokedeun neol utge mandeulgo shipeo
honja saranghaneun ge naegen (OOH)
gyeondil su obseul mankeum himdeureo
hajiman neo uneun geon
jokgiboda deo shilheunikka
neoreul wihaeseo oneuldo naneun utneunda
saranghae neol saranghanikka
neoman isseumyeon haengbokhanikka
gaseumeun apado tto useobonda~ (MM)
useumeul juneun saramcheoreom
seulpeum obneun saramchoreom~
oneuldo ni dwieseo (ni dwieso)
sori obshi tto ureobonda..
gaseumi jeoryeo-onda~
neoui seulpeun pyojeong hana-edo
geu sarami cham mipda
ni sarangeul da gajyeoneunde
mweoga mojara neol ireoge ulrineunji
saranghae neol saranghanikka
neoman isseumyeon haengbokhanikka
gaseumeun apado tto useobonda~ (OOH YE~)
useumeul juneun saramchoreom
seulpeum obneun saramchoreom~
oneuldo ni dwieseo (ni dwieso)
sori obshi tto ureobonda..
(OH) swilsae obshi nunmuri chaoreugo
dashi eokjiro tto samkyeo naebonda..
jugeul mankeum himdeureodo
michil geotmankeum apado
utneunda~~
HOH HOH..
(naega deo neol saranghanikka)YEAH~~
(nae jashinboda neol akkinika)OH~
du nuneun ureodo tto chamanaenda~ OH~
nae maeum hana mot deureodo
nae sarang boji mothaedo
oneuldo ni apeseo (ni apeseo)
dashi hanbeon tto useobonda

I try and smile again today
So u will smile
That person just constantly makes u cry
So i want to make u smile however i can
I’m in luv by myself
4 me it’s so hard i can’t bear it
But bcoz u r crying
Is worse to me than dying
I smile again 4 u today
I luv u bcoz i luv u
Bcoz if u exist i’m happy
Though my heart aches
I try and smile again
Like a person giving smiles
Like a person with no sadness
Today, i try and cry silently behind your back again
My heart’s going numb (from pain)
Even for one sad expression from u, i really hate him
He had all your luv but something’s not good enough, making u cry like this
*
I’m continually filling up with tears and stubbornly i try and push them back again
Though it’s tough enough to kill me
Though it hurts like crazy
I smile
Bcoz i luv u more than u luv me
Bcoz i treasure u more than myself
Though my 2 eyes cry
I hold it back again
Though u can’t hear any of my feelings
Though u cant see my luv
Today, in front of u, once again
I try and smile

Friday, October 29, 2010

MENJADI DIRIKU

tak seperti bintang di langit
tak seperti indah pelangi
kerna diriku bukanlah mereka
ku apa adanya

wajahku kan memang begini
sikapku jelas tak sempurna
ku akui ku bukanlah mereka
ku apa adanya

menjadi diriku dengan segala kekurangan
menjadi diriku atas kelebihanku

terimalah aku
seperti apa adanya
aku hanya insan biasa tak mungkin sempurna
tetap ku bangga atas apa yang ku punya
setiap waktu ku nikmati
anugerah hidup yang ku miliki

MUJAHADAH ITU

updating...yeay!! hehehehe..alhamdulillah...skrang tym utk update blog...kesibukan yang teramat + kepenatan yang ter'over' + beban yg tlalu berat + ujian yg talu mencabar kewibawaan. praise to Allah...because HE still with me..now on, i know, what i'm doing, will gve da effect on my own future. skrg, otak tgh pk dgn waras..ape yg blaku pd mse lpas dan kesediaan diri ini menghadapi apa yg bkal blaku pd masa dtg...krna ku rasakan apa yg dilakukan itu btul, makanya...ntahla...heh..merepek la...tnpa mngenali kaum Adam, mgkin akan tertipu dgn mereka pd msa hdapan..hohoho..kaum Adam...tlg la...jgn tukarkan wanita itu menjadi seburuk2 perhiasan....

mlm ni hti sedikit tenang..bukankah dengan mengingati Rabb mu itu, hati menjadi tenang?..tepuk dada, tny iman...hati still under 'perubatan' punye period...tym to delete all of da virus...MUJAHADAH!!!2 la jwpan utk cik fatma yep...

i jz read from iluvislam.com. something bout mujahadah...


3 tingkatan manusia dalam usaha memerangi nafsu
1. terus menyerah kalah
2.sedang dan sentiasa berperang
3.orang yang telah menang

i choose no. 2..hohoho..not 1...even rse tbeban di dunia, biarlah ringan di akhirat,...apakah bhasa sastera itu wahai pelajar biologi pemuliharaan?dunno..nnt tny proboscis monkey...

Prinsip asas dalam melawan hawa nafsu
1.menahan @ menyekat sumber kekuatannya
2.membebankan nafsu itu dengan ibadah
3.berdoa minta bantuan Allah utk menewaskannya

Langkah2 jalan mujahadah
1.belajar mengenai sifat nafsu dan angkaranya
2.membina kesedaran dan keazaman yang tngi
3.mempratikkan ilmu
4.terus melatih diri dan bersifat konsisten melawannya


well,,..tpuk dada tanya iman..bersama kita berhijrah...takbir.
Allahuakbar

Wednesday, October 20, 2010

PERKONGSIAN...

Kenikmatan Dalam Halal, Keazaban Dalam Haram
www.murabbi.net
Dihantar Oleh : Lukhman Al-Yusufi
Editor: KAKLONG




Oleh: Lukhman Abd. Taib
www.DaieSiber.blogspot.com


Sepasang kekasih tanpa ikatan sah erat berpegangan tangan berjalan di tebingan sungai. Menikmati pemandangan indah matahari terbenam di tebingan sungai, sambil membiarkan badan dipukul oleh angin sepoi-sepoi bahasa.


Setelah penat berjalan, mereka pun duduklah di gerai yang tersedia, berbual mesra saling tak tumpah seperti pasangan yang baru berkahwin (padahal mereka belum pun disatukan dalam ikatan yang halal). Bercanda, bergurau, bermanja. Sehinggakan minum pun satu gelas dua straw. Makan pula, saling menyuap.


Lebih mengejutkan dan menyedihkan, ibu bapa di rumah duduk tanpa sebarang rasa resah dan gelisah. Tidak kelihatan bimbang di wajah mereka apabila anak keluar berdua-duaan. Yalah, keluar di khalayak, apa nak dirisaukan? Namun, tanpa mereka ketahui, yang bersama anak mereka ialah syaitan yang akan merosakkan anak Adam.


Beginilah imej remaja berpacaran yang biasa kita temui di luar. Alangkah sedih dan pilu hati mengenangkan remaja yang telah diracuni pemikiran dan dikaburi pandangan mereka tentang cinta. Bagi mereka, cinta itu satu jalan ke arah perkahwinan.


Padahal, di dalam Islam, perkahwinan itu jalan ke arah cinta.


Islam Membimbing Fitrah


Insan mana yang tidak ingin mengasihi pasangannya dan dikasihi oleh pasangannya? Percayalah, tiada satu insan pun di dalam dunia ini yang bersifat sedemikian, melainkan mereka yang kecewa dengan ketentuan Allah SWT. Firman Allah SWT: “Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan …” (Surah Aal ‘Imran ayat 14)


Firman Allah SWT lagi: “Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang.” (Surah Ar-Rum ayat 21)


Namun, jika fitrah ini dibiarkan tanpa bimbingan, maka fitrah itu bertukar menjadi fitnah yang membunuh. Kata Sayyid Qutb:

“Dari sudut yang lain zina merupakan satu pembunuhan kepada masyarakat kerana kemudahan memuaskan nafsu syahwat melalui zina menjadikan kehidupan secara suami isteri merupakan perkara sekunder bukannya perkara yang perlu, dan menjadikan keluarga suatu tanggungjawab yang tidak mustahak, sedangkan keluarga merupakan tapak semaian yang baik bagi anak-anak yang kecil, di mana fitrah dan didikan mereka tidak akan sihat dan betul melainkan apabila mereka dibelakan di sana.” (Sayyid Qutb, Fi Zilal Al-Quran)


Atas dasar membimbing fitrah berkasih sayang, maka Rasulullah SAW telah menyediakan suatu resipi yang bukan sahaja memberi ketenangan dan kedamaian, malah mendatangkan keberkatan dan kerahmatan daripada Allah SWT dalam melunasi fitrah tersebut.


Pada suatu ketika, Rasulullah SAW didatangi oleh seorang sahabat. Sahabat itu berkata kepada baginda: “Kami memiliki seorang gadis yang yatim. Dua orang pemuda dating melamarnya. Yang satu kaya, manakala yang satu lagi miskin. Kami menginginkan pemuda yang kaya, tetapi dia mahukan yang miskin.”


Jawab Rasulullah SAW: “Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyintai kecuali menikah.” (Hadith direkodkan oleh As-Suyuti)


Sadd Az-Zarai’


Malangnya, adat kebiasaan masyarakat menjadikan jalan pernikahan itu suatu yang sukar digapai buat para remaja. Lebih memburukkan keadaan, musuh-musuh Islam mengambil kesempatan ini membawa remaja kepada suatu jalan yang zahirnya membawa kemudahan namun secara senyap membinasakan, iaitu bercinta sebelum berkahwin.


Aksi-aksi berpegangan tangan sambil keluar berdua-duaan dipertontonkan kepada golongan remaja. Jalan ceritanya pula menggambarkan keindahan dan kenikmatan perasaan cinta itu yang berakhir dengan perkahwinan beberapa tahun setelah menjalin perhubungan. Kerana langkah ini lebih realistik, maka tidak hairanlah kebanyakan remaja menjadi mangsa kekejian jalan yang ditempuh.


Alangkah indahnya Islam, memelihara nyawa dan keturunan manusia tanpa menghalang fitrah daripada dilunasi, dengan menyediakan sadd az-zarai’ (menutup jalan-jalan kejahatan). Sebab itu, berbeza dengan larangan-larangan yang lain, Allah SWT melarang manusia bukan setakat berzina, tetapi juga mendekati zina.


Firman Allah SWT: “Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Surah Al-Isra’ ayat 32)
Sayyid Qutb berkata:


“Al-Quran memberi amaran jangan mendekati perbuatan zina. Ini merupakan penekanan supaya menjauhi perbuatan itu, kerana perbuatan zina itu didorongkan oleh keinginan nafsu yang kuat, justeru itu menjauhi dari mendekati itu adalah lebih selamat. Perbuatan mendekati sebab-sebab yang membawa kepada zina itu tidak memberi jaminan yang selamat. Justeru itulah Islam menyekat jalan zina dengan menjauhi sebab-sebab yang mendorong ke arahnya untuk menjaga supaya seseorang itu tidak terjerumus ke dalamnya.” (Sayyid Qutb, Fi Zilal Al-Quran)


Berdalilkan firman ini, para ulama sepakat berpendapat bahawa apa-apa yang membawa kepada zina itu haram sepertimana haramnya zina. Tidak terkecuali, budaya couple yang kian menular dalam golongan remaja.


Allah memerintahkan kita supaya menjaga dan menundukkan pandangan, kerana matalah punca besar berlakunya perbuatan zina. Pepatah Melayu sering mengatakan: “Dari mata turun ke hati.” Demikian juga digambarkan di dalam syair Arab:


“Bermula dengan pandangan,
diikuti dengan senyuman,
kemudian disambut dengan salam,
membuat temu janji, dan akhirnya mengadakan pertemuan.”



Demikian juga, Islam menggariskan beberapa garis panduan dalam kita bermuamalah (berurusan) dengan mereka yang berlawanan jantina, seperti menutup aurat, menundukkan pandangan, menjauhi percakapan lagha, dan bersolek secara berlebih-lebihan. Semua ini bertujuan menutup jalan yang boleh membawa kepada zina.


Tiada Kenikmatan dalam Kemaksiatan


Dikisahkan, suatu ketika al-Imam as-Syafi’i (wafat 204 H) menghadapi masalah buruknya hafalan. Beliau pergi menemui gurunya Waki’ bin Jarrah (wafat 197 H) untuk meminta nasihatnya. Nasihat Waki’ telah terakam di dalam puisi al-Imam as-Syafi’i:


“Aku telah mengadu kepada Waki’ mengenai buruknya hafalanku
Dia membimbingku agar meninggalkan segala maksiat
Dia memberitahuku bahawa ilmu adalah cahaya
Dan cahaya Allah tidak memberi petunjuk kepada pelaku maksiat.” (Al-Alusi, Ruh Al-Ma’ani)



Apabila difikir kembali, barulah al-Imam as-Syafi’i mengetahui, hafalannya menjadi kurang baik setelah dia terlihat betis seorang wanita yang kainnya terangkat kerana angin yang bertiup.


Jelas sekali, tiada sebarang kenikmatan yang dikecapi kerana berbuat maksiat. Maksiat hanya menyebabkan hati senantiasa gundah gulana, hidup terasa kurang barakah, dan sukar untuk memahami pelajaran (sebagai seorang pelajar). Hafalan al-Imam as-Syafi’i menjadi buruk hanya kerana perbuatan yang tidak disengajakan, maka sudah pasti lebih buruk untuk kita yang sengaja melakukannya.


Mungkin ada yang tidak sanggup untuk meruntuhkan sebuah cinta ‘haram’ yang telah terjalin. Namun, adakah anda menginginkan cinta anda membawa kepada kecelakaan? Meninggalkan maksiat bukanlah semudah melakukan ketaatan, dan memerlukan kepada mujahadah.


Kata Al-Imam al-Ghazali (wafat 505 H):

“Meninggalkan maksiat adalah lebih berat daripada mengerjakan ketaatan kerana mengerjakan ketaatan senang dilakukan oleh setiap orang, tetapi meninggalkan syahwat (maksiat) hanya dapat dilakukan oleh para siddiqin (orang-orang yang benar).


Oleh kerana itu, Rasulullah SAW bersabda: ‘Orang yang berhijrah dengan sebenarnya ialah orang yang berhijrah daripada kejahatan. Dan mujahid yang sebenarnya ialah orang yang memerangi hawa nafsunya.’” (Al-Ghazali, Bidayah al-Hidayah)

Wahai remaja, renungkanlah sabda Rasulullah SAW:


“"Wahai para pemuda, siapa yang mampu, berkahwinlah! Sesungguhnya ia menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. Siapa yang tidak mampu berpuasalah.” (Hadith direkodkan oleh al-Bukhari)


Sesungguhnya, dalam yang halal terdapat kenikmatan. Sebaliknya, dalam yang haram itu terdapat azab seksa.


FROM:http://www.murabbi.net/v1/articles.php?article_id=369

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Kasihnya Tuhan Pada Wanita

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Kasihnya Tuhan Pada Wanita

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Lelaki Dan Wanita Berpurdah

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Lelaki Dan Wanita Berpurdah

SONGS OF MY LIFE... :)

4 dis tym, lpekanlah ksedihan...jz read on a blog...jadikan la hatimu sebesar yg mngkin..bkn hanya sebesar cawan kopi...thnx kaq chik...da previous post, jz 4 sharing..agar kita kembali mengingati satu sama lain...kerna kita mudah terlupa...apa yang Allah uji pada kita, bersebab..tapi kadang2 mgkin kita yang pilih jalan 2 sendiri..or in other words..tersasar...istighfar balik..ingat..segalanya pasti kembali tenang..insyaAllah...

ujian yang dilalui..diselarikan dgn akal yang waras...kadang2 dengar lagu..ntuk memahami apa yang berlaku...i luv 2 hear many songs...now, listing tym! hehehe..segenggam tabah...lgu ni dpt mnguatkan diri ni..boost balik semngat..even ape pn yang kita lalui, ketengan bakal kita temui..hoho..'kehidupan'..memberitahu kita even stelah kabus berlalu, psti cerah kembali..now, 4 da person dat i luv..i luv 2 hear 'azimatt ibunda'..

menumpang di segenap ruang..
yang ada di lubuk berkasihan...
begitu indah setiap detik di dalam rahimmu..
sehingga teramat asyik setiap saat saat di pangkuanmu..
keperitan itu kau rasa indah demi anakmu..
setitis air mata ibu yang gugur kerana kesedihan..
segaris luka di hati ibu kerna kederhakaan..
tertutup pintu syurga..
jika tiada keampunannya..
azimat ini ku tanam di lubuk hati yang dalam..
 
teach me to obey to my mom...betapa indahnya hidup bila dilahirkan di dunia ni...betapa indahnya kehidupan di dalam rahim ibu...luv ur mom..u only hve her in your life..no one can replace her place..i repeat! no one..no other person..'ibu'nyanyian ae man...for my dad, 'sentuhanmu'..here are some lyrics...

oh ayah x pernah ku tanya ke mana tumpahnya keringatmu..
oh ayah tak pernah hitung berapa banyak kerutan di dahimu..
yang ku pinta hanya lah kemahuan hatiku..
yang sedaya ayah laksanakan..
kau pendorong bukanlah pendesak..
apa lagi memaksa diriku..
aku terlorong bukan terdesak..
apalagi rasa terdera...

hoho..some songs taught u many things..to be a strong person...being urself...

jangan sdey2...hehehe:)

'UJIAN ADALAH TARBIYYAH DARI ALLAH'

Tuesday, October 19, 2010

AWAK TAU TAK??

awak,...
awak tau x yg sy ni ade skeping hati je..
awak..
awak jangan la usik hati saya..
awak...
awak tau tak saya rasa sedih sangat bila x dihiraukan..
awak,...
hati saya sakit...
sakit sangat..sampai buat saya x keruan...
awak...
saya sedang berubat hati saya..
awak,...
saya sedang menenangkan hati saya...

awak...
awak tau x apa yang bezakan saya dengan orang laen?
awak..
saya bersyukur sbb saya masih ada iman..kalau x, mgkin dh lma sy xde kt dunia ni..
nauzubillah..
awak..
saya selalu menangis..
teringatkan masa silam..
awak..
saya jahat..dalam hati saya, hanya ada awak..
xde pn untuk Tuhan saya...Allahu Rabbi...
awak...
maafkan saya untuk segalany...
sebab saya x mmpu untuk jadi yg terbaik..
awak..
andai satu hari nnti..
awak jumpa pengganti saya..
awak tolong la doakan agar hati saya tenang..
supaya saya boleh teruskan kehidupan demi orang lain..
awak...
doakan saya kuat..
awak..
awak tau tak....
saya bukan seperti sesetengah perempuan yang boleh melupakan segalanya dalam sekelip mata..
awak...
saya suka sangat kacau awk..
kalau boleh, saya xnk kacau awak lagi...
tapi awak, kenangan yang jadi igauan..
kalau lah saya hilang ingatan...
tapi kan awak..
saya xley hilang ingatan..
nanti saya x ingat sape mak saya..
sape ayah saya..
sape adik beradik saya..
nanti dieorang sedih...
saya xnak tengok dieorang sedih..

awak...
saya nak jadi anak yang solehah..
awak...
saya nak jadi hamba yang patuh pada Khaliq..
awak..
macam2 saya buat untuk lupakan awak..
saya sibukkan diri saya..
tapi kan awka..
saya penat...
penat sangat..
masuk2 kelas je cramp kaki...
awak..
saya buntu..
awak..
doakanlah biar hati saya tenang..


Sunday, October 10, 2010

Perigi Mencari Timba | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Perigi Mencari Timba | iluvislam.com + discover the beauty of islam

i'm not da perfect one

i'm not da perfect one...
Ya Allah, ampunilah segala kekhilafan yg telah aku lakukan...syawal dh abes..tp x dpat pose 6...sob3...sdeynye..ape nk jdik ni? azam..thun dpan try lagi...emm..sume orn x perfect..xde mnusia yg perfect..mlainkan Nabi Muhammad s.a.w...jd, iman akan ada naek dan turun..smntara ade naek dan turun 2, beringatla..ajal bila2 mse je...solat yg trutamanya..sembahyang la kmu sblum kamu di sembahyangkan....jgn pk solat 2 pkara ringan..boleyy didirikan sesuka hati..pilih mne2 wktu yg disukai....ape2 pn, sdey sgt ble tgk ade org x solat... x rse pape ek? x rse kkosongan...maaf la,,..aku akan tgur skali...bukan nk bjet baek sgt..tp aku menyelesaikan tugas aku...skali aku dh nsihat, dh slesai tugas aku...ssungguhnya, mmbenci mnggunakan hati itu adalah selemah2 iman..astaghfirullah...

i wanna make a change in my life..biarla mnjadi yang terbaik utk smua org...dan mngikut syarak yg telah ditetapkan...
ameenn.....

Friday, October 1, 2010

SALAM

salam..
gadis kecintaanku..
saat usiamu makin meningkat...
makin banyak ujian yang tiba...
dirimu menjadi tarikan mata2 ajnabi utk menatap kecantikanmu yg nyata...
ada juga yg berkeinginan menakluk rahsia dirimu yg tersembunyi..
mungkin ianya lebih istimewa...
oleh itu, bila tiba saat pntu hatimu diketuk tetamu cinta, jangan kau ketepikan Dia sbg pngantara....
minta pndgan dan bantuanNya..
dengan istikharah agar tetamu cintamu itu adalah pemilik anak kunci yang mampu mnjaga agamanya..
kau juga..
jagalah Dia di setiap wktu agar agar bersemi redhaNya...
jgn bputus asa..
lmbt atau cpat, usah ditanya...
ptunjuk bntuanNya psti akan tiba..

psanan ini shj yg mmpu ku titipkan buatmu, sayang....

Sunday, September 26, 2010

UJIAN ITU

laen org, laen yg Allah berikan pd hambaNya..same wif me...sakit nye x tkata..bisa mnukarkan aku mnjadi ape sje yg di luar batasan..sungguh aku diuji...kerana aku hambaNya..menguji keimananku..membuat aku menangis,...jatuh dan tersungkur...sungguh aku takutkan Allah..kerana Dia penciptaku...aku meninggalkan byk bnda krn laranganNYa. aku insan yg lemah dan x tdaya..mngapa aku diuji ujian yg bernama cinta...YA Allah, aku meninggalkannya keranaMu..KAu gantikanlah aku dgn ssuatu yg lebih baik..berilah ketenangan kepadaku...aku masih menangis...meratap ssuatu yg sbnarnya x perlu utk aku tatap...tp aku hanya manusia biasa...jahill..tersasar dari jalanMU...sungguh bala yang besar bg ku..cinta....YA Allah, KAu berilah ketenangan...aku tak menyesal krn mmutuskan hubungan itu...namun sukar bagiku utk tafsir segalanya...segalanya....aku hanya mengorbankan sekeping hatiku...di jalan Allah...sedangkan para sahabat Nabi mengorbankan diri di jalan Allah...utk tegakkan agama Allah...aku menguatkan diriku dgn mndengar lgu Hamzah Asadullah..seorg pewira yg disanjungi...izinkan aku bahagiakan insan di kelilingku...ibu bapaku...keluargaku...aku meninggalkan cinta itu kerana Allah...biarla cintaku hanya pada keluargaku dahulu...tumpu pada pelajaran sepenuhnya...utk dapat sesuatu yg tbaik dalam hidupku..andai dia sdang membaca tulisan ini, buat la apa yg anda bley bt...biarla aku di sini berperang...antara agama dan nafsu...doakan agar ketenangan milikku...doakan agar aku mendapat cinta Allah...doakan agar aku bahagia di akhirat...andai kebahagiaan di dunia itu bkan milikku..biarla aku bernafas dgn nafas yg baru...meninggalkan semua masa silamku...

andai air mata itu dapat terzahir di sini, mungkin basah tulisan ini...sedarilah, bertaubat sebelum segala-galanya bkan milik kita lagi...bersyuukur andai kita masih hidup utk mengikut ajaran Allah...

Ya Allah, kuatkanlah hatiku..hati yang boleh dibolak balikkan olehMu...ampuni daku...

Thursday, September 23, 2010

DIS TIME

smlm ade org airasia call...offer suh ambil insuran..mcm mnarik je...mne la, kot2 stu hri nnti, tjadi pape, bley bg duit 2 kt fmily....hhmm...conservation biology,...quite tough....sometimes make me really tired...sal tired ni, i will have a very compact schedule....huhuhhu...so sad :( mngu ni ade program under mpp...PROGRESIF SISWA! until sunday,..confirm, akn pnat,,..sbb incharge sbb ajk makanan...hri isnin, pg ade test botany...10%. ptg ade mdterm ecology...hri sbtu, 2 hb 10, ade fmily day bio pem...shari di pulau...then, expo apk lg...ntah bila tarikhnya..tiimetable blum kluar....4 hb 10 mdterm zoology...hua3...poning la lpas ni..jatuh, reboh, tunggeng...huhuhu( bhse trg ni).... can i go back 2 my hometown? huhuhu...miss my family...but i cant.. i need 2 finish up my study first! chaiyok2!!!u can do it, Fatma Dayana! make your fmily happy n proud wif u...sob3 :"( wanna go back....ape yg pst, mngu bz akn bmula..dh nk msuk bulan 10...3 mngu je lg lecture class...then, starting on 25 oct, study week...stat 3 hb 11, exam..till 30 nov.. tket pn x bli lg..sbb exact timetable 4 exam blum kluar....skrg bhadapan dgn botani, zoologi, mikrobiologi, ekologi, penilaian alam sekitar, english, brassband, scintific writing, asas pmbudayaan keusahawanan,...huhu..tired..next sem, sbjek laen lg...harap2 kuat..hope bley naekkan pointer...btol2 biologi pnye sbjek...blup3...bobok dh...

SOMETHING...

updating...hehehehe...nk update smlm, tp line intnt bmasalah...wannna share something...something dat i learnt yesterday...about, gonorrhoea...ape bnde 2? nk sbut pn, ntah pape...vendral disease...google sndri la...sir charles ckp, die x smstinya attack pd org yg bt seks bebas je,,,..but, malaysian may have dis disease...sbb pe? the hygiene of our toilet...kebersihan tandas...especially tandas dudukkk...maybe, org yg gne tndas sblum 2 ade pnyakit gonorrhoeae ni...pnyakit ni bkait dgn sjnis bakteria...effect pd sistem pmbuangan...yg malangnya, even dh brubat, dh baik dari pnyakit ni, stil da bacteria stained in the cell in our body...nauzubillah...bakteria kn mudah merebak...jge2 la kbrsihan tandas 2 yep....x pn, bila gne public toilet, bhati2....skali sakit, merana....

Tuesday, September 21, 2010

KERANA CINTA ITU

cinta,
usahlah diami hati ini,
melainkan cinta Ilahi,
cinta,
pergilah sepi membawa diri,
kerna aku tidak larat lagi,
menanggung dirimu yang menyakiti,
hati dan nurani,
cinta,
datanglah engkau kepadaku,
suatu hari nanti,
doaku agar tidak melebihi cinta Ilahi,
yang telah mendiami hati ini,
cinta,
izinkan aku memilikimu,
cinta yang bakal mendekatkan aku kepada Rabbul Izzati,
yang bakal membawa aku kepada syurga yang abadi,
cinta,
aku cuba untuk perbaiki diri,
hari demi hari,
dengan mendalami agama yang suci,
untuk menjadi,
seorang yang selalu cinta akan Ilahi,
cinta,
pergilah dirimu,
andai ia hanya akan menyesatkanku,
yang mendekatkan aku kepada dunia yang palsu,

moga aku diberikan cinta yang dpt mentaqarrubkan diriku,
kepada Khaliqku yang satu,
hanya itu harapanku,...

GADIS IDAMAN

gadis itu
wajahnya berona NUR IMAN
mahkotanya dilitupi tanda KEHORMATAN
maruah diri dipagari dengan KESOPANAN
dialah puteri INDAH RUPAWAN
tika gadis lain sibuk menghias diri
dia hias NUR ILAHI di WAJAHNYA
tika gadis lain sibuk mencari SANG PUTERANYA
dia selesa bersama CINTANYA
tika gadis lain sibuk BERMADAH PUJANGGA
dia tekun dengan BAIT kata TUHANNYA
tika gadis lain menangisi pemergian ARJUNA
dia tangisi KEHINAAN DIRi sebagai HAMBA
gadis itu seperti MAWAR BERDURI
indah DIPANDANG namun sukar DIPEGANG
mulianya kerana KETAQWAAN
cantiknya kerana AKHLAK MULIA
kerana itulah dikatakan...
GADIS IDAMAN

NTAH PAPE....

pg2 pegi klas..tup2..lcturer x msuk..adoyai...need 2 stay at da library...till when? dunno...sbb ade meeting on da nite.....bjet duk kt library nk bt keje la...tp duk tgk org je...duk dgr lgu...ade jgak la bt keje..tp sket2....ngantuk...huhuhu...tp inkuiri tnggi btol..nmpak sorang gurl ni..knape rse mcm pnah tgk jee....tp nmpak mcm len....rse mcm b4 dis die pky tdung..tp kli ni dgn pnampilan baru..yeay!!!!freehair..nta la..xtau la kl planduk dua serupa....dh rmai freehair ni...rmbut lawa la kata kan...so, better tayang..hehehehe...nk tiru dieorg jgakla...ooppps......x baek la....kubur kan msing2...biarla dieorg 2...mntak jauh la dari kita ni kn.....bwk2 tobat yep.......fuh...tp mmg lawa r freehair...bley pky bju ktat lg...bru ley nmpak body lawa...ala...jgn la kdkut sgt...share2 la jgak kt org len...biar org len bley tgk jgk...hmm....xpe...2 trademark dyeorg..harap jauh...nauzubillah.....

mohon jauh daripada azabMU

couple,couple,couple.....

Couple?
Apakah yang kau faham tentang couple?
Ia! Ikhtilat antara lelaki dan perempuan yang bukan Mahram
Maka terjadilah couple ini.


"COUPLE" satu perkataan yang sinonim di kalangan remaja sekarang,
Rosaknya akhlak kini angkara bahana couple,
Tidakkah kau tahu couple menghampiri ZINA??
Lalu untuk apa kau bercouple lagi?sunyi?tiada teman?


Ah! itu hanya satu alasan seorang manusia yang tidak berfikir,
Bila terlibatnya diri dalam couple,
Semuanya sanggup diberi,
Maruah sanggup tergadai untuk membuktikan cinta.


Dusta! Dusta! tiada istilah couple dalam Islam,
Hanya ada istilah AKAD untuk menghalalkan hubungan lelaki dan wanita,
Namun kerana lemahnya Iman di dada,
Jatuh! jatuh jua kau akhirnya.


Ada yang kata 'aku cemburu melihat orang couple,tapi aku tak couple',
Tidakkah kau berfikir kau sedang cemburu untuk bermaksiat??,
Nauzubillah min zalik!
Kenapa kau tidak cemburu kepada hati-hati yang tenang mencintai Allah?


Dan kerana couple lah mula lah titik hitam zina,
Kemudian terlahirlah ana yang tidak berdosa NAMUN apa yang kau lakukan??
Dengan bangganya kau buang anak itu ke longkang,sungai dan tong sampah
sampai ada yang digigit anjing, di makan semut api,
Sedarkah engkau kini di Zaman JAHILIAH ?!


Jika dahulu anak di tanam hidup-hidup,
Tetapi sekarang? dahsyatnya kita hari ini,
Ingat! anak itu akan menuntut bela di akhirat kelak,
Di mana kau tidak akan selamat daripada menerima hukuman ALLAH.


Ingatlah fomula ini,
Andai engkau mulakan langkah couple dan tidak bertaubat,
Ia akan tuntut di akhirat,
COUPLE=ZINA=HARAM=NERAKA!
 
 
 
 




copied from:http://www.murabbi.net/v1/articles.php?article_id=337&c_start=10

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Akan Ku Jejaki Cinta Yang Hakiki

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Akan Ku Jejaki Cinta Yang Hakiki

AKU INGIN MENCINTAIMU SETULUSNYA edCoustic

Tuhan betapa ku malu atas semua
yang Kau beri 
padahal diriku sering membuatMu kecewa
entah mungkin karna ku  terlena
sementara Engkau beri aku kesempatan
berulang kali agar aku kembali
dalam fitrahku sebagai manusia
untuk menghambakanMU
betapa tak ada apa-apanya
aku di hadapanMu
aku ingin mencintaiMu setulusnya
sebenar-benar aku cinta
dalam doa dalam ucapan dalam setiap langkahku
aku ingin mendekatiMu
selamanya 
sehina apapun diriku
ku berharap untuk bertemu denganMU
Ya Rabbi

Sunday, September 19, 2010

MUHASABAH CINTA edCoustic

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua padaMu
Tuhan baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar
Jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi
Muhasabah cintaku
Tuhan...kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMU
 

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Kod Babi(khinzir) Dalam Makanan

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Kod Babi(khinzir) Dalam Makanan

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Kesihatan Wanita Diancam Bahaya

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Kesihatan Wanita Diancam Bahaya

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Cukup-cukuplah Duhai Hati...

Portal Islam Murabbi Dot Net - Articles: Cukup-cukuplah Duhai Hati...

FITRAHKU

manusia ni, ade byk sgt fitrahnya...
nk explain kesemuanya, mmg lenguh la nk menaipnya...
dis tym nk ckp sal fitrah yg menikam byk remaja...
menikam???
uishh..dasyat 2....xla dasyat mne..
nsib la sape yg ditikam pkataan cinta ni...
cinta 2 byk la sgt kategori...
tp cinta remaja ni, ntah pada manusia mne...
pd insan yg blainan jantina...
nsib la pada insan yg blainan jantina...kl sama jntina?
2 special kes...no komen...
aku ni pn x tkecuali kne virus cinta...
bpe kali ek?
huhuhu...bkn utk di pos di sini...
tp skrg dh tobat...
nk lpekan dlu sume2 2...
sbb study priority aku skrg ni...
as a student...
sbb ntah bley dibawa ke mana...
jwpnnye, ade jdoh, ade la...
kl xde jdoh? ala...cari je yg len..ape susah...
hehehhehe..
ala...2 jwpn bdak2 moden...
yg mmg aku xley guna pakai...
skrg, bkwan biar berjuta...
hohohho..
tukar peribahasa da...
smpai seru, ade la jdoh, kawen....
xyh pk byk2...
depend je nk pilih sape...mamat kt tepi jalan?
yg pakai tali lembu? ooppps....tersilap ayat...kua3.....
ade org ckp, kapel 2 bley,x haram la...alasan?
alasannya? ala...dh fitrah mnusia...
aku plak? no komen...mls nk menjawabnya...
korang jawab la sendiri..
tny diri sendiri yee....
huh...bebel je keje skrg..asgmnt mls nk bt...ape la nk jd...


skrg, jdik kaktus yg bduri lg bgus...drpd jd bunga tahi ayam...

KEMBALI..far east...

wahai Tuhan yang Pemurah,
terangilah ku dengan nur iman Mu,
hanya Engkau tempat aku berserah,
mohon maghfirah di dalam syahdu,
wahai Tuhan Yang MAha Pengasih,
ampunilah segala dosaku,
laksana buih di laut memutih,
hanyut di telan gelombang nafsu,
hari2 yang telah aku lalui,
ingin ku tinggalkan terus bersemadi,

ingin aku kembali kepada fitrah insani,
tak sanggupku jelajahi rimba duniawi,

bebaskanlah diriku dari dibelenggu,
dosa noda nafsu durjana,
terimalah taubatku Ya Allah,
pimpinlah daku ke jalan redhaMu,
moga sinarMu terangi hidupku,
di dalam kegelapan,

aku kan kembali padaMu Ya Rabbi,
menghadapMu Ya Rabbul Izzati..
segala kketentuan ku pasrahkan di hujung penghayatan....

Saturday, September 18, 2010

pembukaan

ni first tym bkak blog,
lpas create, xtau nk taip ape,
rse bosan sgt2,
tp bakal diisi dgn ssuatu yg bfaedah,
harap begitula,
rya dh abiiss, dh kne pegi ums,,,..
huhuhuhu...
rye2 jgak...
tp blaja still wajib..
even sampai ke liang lahad...
even smpai ke nagara cina..
mcm ne nk hilangkan bosan mngadap asgmnt ni?huhuhu
len kli la bebel lg...