Skip to main content

TERCALARNYA KEWARASAN SEBUTIR MUTIARA

tercalarnya kewarasan sebutir mutiara..itu tajuk tulisan saya kali ni...ada yang bertanya...mengapa tercalar...mengapa mutiara? mengapa tidak perkataan lain sahaja? kewarasan boleh tercalar ke? tercalar...tidak akan saya gantikan perkataan itu dengan perkataan hilang...kerna bagi Mawaddah, memadai kewarasan itu tercalar...tidak hilang...kerna dia masih waras....walaupun tidak terlalu waras....Mawaddah,.....saya bagi nama tu untuk pemegang watak dalam tulisan kali....sebenarnya, banyak halangan tika menulis tercalarnya kewarasan sebutir mutiara ni....hari 2 dah siap tulis sinopsis dalam lapppy....tapi lappy buat hal...motherboard dah rosak....aduhai...apala nasib...sdih...sbab saya beli lappy 2 guna duit yang orang bagi kat saya...kat situ la hadiah PMR oleh ayah saya...kat situ hadiah yang diberi orang laen....emmm....iklan2......


sebenarnya rse dah malas menulis cter ni...aral melintang...hm...tp alang2 dah mengadap komputer ni....nnti blik unvsiti ntah ade mse ke tidak...hehehe...ayat ntah pape....now, continue wif da story....asalnya, Mawaddah ni xnk couple...sbb pendirian dia, xnk couple...no couple in Islam...tp akhirnya apa jadik? Mawaddah tersungkur.. pada seorang lelaki dari kaum Adam tu....amboi...bukan maen lena Mawaddah diulit mimpi cinta...tup2 lelaki 2 mintak putus...ape???mintak putus??? ye... putus... kerana biarla pertemuan dan perpisahan itu kerana Allah....then? apa jadi pada Mawaddah? Mawaddah jadi macam orang x sedar....hidup pn ntah pape....maklumla...ditinggal kekasih hati....

last2 Mawaddah bercinta lagi...kali ni dengan lelaki laen....bukan maen syok lagi...yela...makan minum ada orang tanyakan....hehehehehe...koya je lbey...blup2...last2 putus jugak...kali ni Mawaddah yang mintak putus...sebab? sebab ntah la....

Mawaddah bercinta lagi...amboi Mawaddah...mana pendirian xnk bercinta 2...pakwe silih berganti....apa nak jadik dengan ko ni Mawaddah? asalnya xnk couple...kau x tkut Tuhan ke? Mawaddah asyik dengan cinta manusia..hingga dia lupa pada yang Esa... pernah x Mawaddah dengar tazkirah sal couple? pernah... memang pernah... habis 2? kenapa couple jugak? sebab Mawaddah butakan mata hati...pekakkan telinga...seolah tiada apa2...maklumla...dibuai mimpi indah....kalau kejut pn, mmg xnk bagun....sangka Mawaddah, panas sampai ke petang, tapi ujan di tgh hari....sangka Mawaddah, air itu tenang selamanya... tapi sangkaan itu meleset sama sekali... mana mungkin air itu tenang...sekalipun belayar di tasik, andai badai menjelma, pasti perahu itu berkocak jua....kenapa? kerna semua itu berpunca dari diri Mawaddah sendiri... Mawaddah belum pernah bersedia untuk bercinta... Mawaddah belum matang untuk bercinta..Mawaddah seorang controller....Mawaddah seorang yang keras kepala...dia juga seorang selfish...hanya memikirkan diri sendiri...ye..Mawaddah terima kata2 2...tu adalah kelemahan Mawaddah...yang tidak terdapat pada orang laen..hanya Mawaddah punyai kelemahan itu....iye..hanya Mawaddah..

Suara hidayah itu datang lagi...''Mawaddah, pulanglah... pulang ke jalan sebenar...pulang ke jalan yang hak..bukan sentiasa berada di jalan kebatilan..'' air mata Mawaddah menitis... ''Ya! aku harus pulang... telah Allah datangkan hidayah itu berkali2... tapi kali ni, akan ku sambutnya...supaya aku senang bersama cintaNya... supaya redhaNya dapat ku raih...

''cukuplah hubungan kita sampai di sini... saya nak cari redha Tuhan...saya nak tumpu pada pelajaran...saya nak memberi kasih sayang saya pada orang yang hak....maaf...salam.....''

butang send ditekan...
akhirnya Mawaddah nekad...melepasskan dia pergi...tidak akan dia berpaling lagi...tidak sama sekali....''Eh Mawaddah, kau ni bodoh ke? nnti orang len ambik pakwe kau... baik kau rujuk balik...'' (hehehe...dah mcm suami isteri plak maen rjuk2 ni)

''Tidak! aku xkn berpaling pada jalan 2 lagi...biarla dia memilih yang lain...andai suatu hari nanti dia memilih yang lain, munglkin dia bukan jodohku...aku pinta agar Allah tenangkan hatiku kerna ini jalan yang aku pilih demi redhaNya...biarlah pertemuan dan perpisahan itu kerana Allah...aku lebih rela begitu...''

Tuhan,
Dengarlah rintih hatiku,
Tuhan,
ampuni dosaku,
Sungguh aku hina di sisiMu,
Tuhan,
Hadirkanlah cintaMu dalam hidupku,
Untuk aku merasa senang dengan cintaMU,
Tuhan,
Gantikanlah cintaku kepada hambaMu itu,
Kepada cinta yang lebih hak untukku, 
Kerna dia hanyalah hambaMU,
Tuhan,
aku bersyukur kepadaMu,
Kerna masih menyayangiku,
kerna Engkau masih membuka pintu hatiku,
Untuk mengenal diriMu,
Tuhan,
Kau tutuplah pintu hatiku,
Supaya tidak aku serahkan pada kaum itu, 
Sahingga sampai waktu,
Kerna cintaku,
Hanya pada yang hak untukku,
Tuhan,
Aku rindu untuk bersamaMu,
Tuhan,
Aku ingin bangkit bersama kekasihMu,
Namun layakkah aku?
Tuhan,
Tenangkanlah hatiku,
Damaikanlah jiwaku,
Kuatkanlah hatiku,
Hadiahkanlah hati yang teguh kepadaku,
Tuhan,
Moga Kau perkenankan doaku.....

Mawaddah rela air mata taubat itu mengalir....pinta Mawaddah cuma satu, dikuatkan hati yang satu untuk menempuh hari yang mendatang yang penuh dengan mehnah dan ujian....bagi Mawaddah, tidak akan dibiarkan dirinya diperkotak-katikkan lagi...kerna dia lebih selesa dengan cinta Sang Rabbi...

Tulisan saya berakhir di sini....tunggu hingga dapat ilham baru...sementelah kembali dari Tasik Kenyir...ini, mungkin hanya diambil keratan dari cerita tersebut....sinopsis...setelah diperap lama di dalam kepala....kalau yang betol, lagi panjang...hehehehe...

Wallahua'lam



Comments

Popular posts from this blog

Ada masa

Ada masa ada ketika, terasa seakan ingin berhenti. Kadang terfikir adakah doaku sudah dimakbulkan? Buku appoinment yang belum habis lagi membuatkan sedikit serabut otak ini. Ya. Kali ini aku diuji bertubi tubi. Melihatkan dua orang putera ini, air mata tak payah mintak menitis. Confirm jatuh sendiri. Andai ummi pergi dulu, andai doa ummi yang dulu dulu dimakbulkan Tuhan, jaga diri kalian. Percayalah sepenat mana ummi jaga kalian, segarang mana ummi marah kalian, maaf kan ummi. Kerana ummi tak pernah jadi yang terbaik buat kalian. Cuma ummi harap ada sedikit kebajikan dan kebaikan yang ummi lakukan moga menjadi timbangan di neraca mizan. Ummi sayang Faqih dan Fateh

PERUT STOKIN? SHOCKS STOMACH?

mse mula2 lin sbut pasal perut stokin.. sy duk pk... haisss...ape ke bnda a ni?  maen stokin2 la plak.. rpe2nye, prut stoin tu gelaran utk org mkn byk.. hmm... btol ke lin? har jumaat tu, p msuk pizza ngn aina, Lin N cik Rahmah... then Rahmah tny, fatma, xnk tmbah pape? saya pn jawab.. emmm.. 2 biji pizza tu dh cukup.. means bila dibahagikan la tup2 ble encik waiter tu dtg,.. mulut sy pn berkata2 hua3 aroma thai satu ni la pnyakit bila cinta ngn spagheti ni hohoho budak2 ni dh plek aikkk sampai la sume2 tu  kat meja kami pnuh meja hohoho makan pnye mkn sy tny dalam hati abis ke mkn sume ni mula2 mkn 2 keping pizza then sambung mkn spagheti hmmm perut dh rse pnuh tp,...  result dia tgk ni sekarang,  sape yang perut stokin? hohoho mkn punye byk tp tak gemuk2 ish2... yg org laen, tak abes tapi sy pn tak mpu nk hbiskan dyeorg pnye bcoz i'm full enough.. ni adalah effect keje byk stress memanjang makan je keje makan, makan dan makan

Selepas 8 bulan

Fuh.. berhabuk teruk blog ummi last entry bulan september.  what happened next? 18 hb november, ummi berada dalam makma. cuba siapkan saki baki kerja. tapi rencana Allah lebih baik. due date yang sepatutnya jatuh pada 15 Disember, tapi baby Faqih nak keluar awal.  malam 19 hb November, air ketuban keluar, sedikit demi sedikit. pada jam 3 pagi. ummi bangun, dan kejut hubby, cakap air banyak keluar. dia panik. kelakar bila ingatkan balik. sampai tak tau nak grab apa.  alhamdulillah, walaupun ummi baru pada minggu ke 36, ummi dah siapkan beg ummi dan beg faqih. maklum pada adik, nak pergi hospital, dia  tolong ketuk pintu bilik ayah dan emak. ummi dan hubby jalan dulu pergi hospital. masuk dalam kereta, hubby pasang lampu emergency. dan syukur, rumah tak berapa jauh dari hospital.  sampai, still boleh jalan, dan pergi bahagian kecemasan PRIBA. PRIBA ni bahagian bersalin ibu dan anak di HSNZ. sungguh rasa eksklusif. sampai je, nurse tolong ambikkan bacaan blood press