AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Tuesday, November 29, 2011

DI KEJAUHAN

dari kejauhan ku titipkan bersama untaian kata-kata....

masih belum terlambat untuk mengucapkan salam maal hijrah 1433.....

bertambah lagi tahun hijrah...maaf....tidak sempat untuk update blog...

teralu banyak tugas yang perlu dilaksanakan....

hingga saat ini, beban masih terpikul di bahu....

awal tahun ni, disambut di hutan simpan deramakot a.k.a deramakot reserve forest....

hanya bacaan doa secara ala kadar...sepenuh harapan dari seorang hamba kepada Khaliqnya....

mudah-mudahan dipelihara sentiasa....mana mungkin harapan itu diberi pada manusia yang tidak mampu berbuat apa-apa.....

dari kejauhan ni, mudah-mudahan, insan yang saya sayangi, ayahanda dan bonda, yang kini berada di terengganu, moga mereka sihat sentiasa.....moga berada di bawah naunganNya sentiasa...begitu juga buat ahli keluarga yang lain..adik beradik....<mereka yang menjadi peneman saya dari kecil sampai saya besar>moga ukhuwah antara kita sentiasa dipenuhi mawaddah warahmah....>

buat sahabat handai, moga persahabatan ini kerana Allah...kelebihan dan kekurangan, sama diterima...tiada perbandingan antara satu sama lain....

sempena tahun baru, moga kita membuat satu penghijrahan dalam diri...biarpun sedikit, sekurangnya, berubah...dari yang buruk, kepada yang baik...dari yang meninggalkan solat, berubah dan dirikanlah solat.....tanam dalam diri..moga istiqamah sentiasa.....ayuh...sama-sama kita saling menolong.....

''inna addin an-nasihah"


Thursday, November 17, 2011

..........


Bila tak sihat ni, rasa macam rajin pulak menaip...hasil dari kerajinan melilau di Blog orang lain...malam ni, byk pulak tengok dyeorng yg bina baitul muslim awal..sekalipun mereka tengah belajar...alhamdulillah...moga rahmat Allah sentiasa mengiringi kita...<mode:nasihat untuk diri sendiri>

Buat wanita....peliharalah aurat...secantik mana pun dirimu, kelak akan dimakan usia..tika tu, kulit sudah mula berkedut...mana mungkin wajah itu masih kelihatan mulus seperti dulu...

Buatmu solehah....

Taat lah Dia dalam kehidupan seharianmu...tunaikanlah yang wajib...solat itu tiang agama...bagaimana hatimu boleh mengingkari fitrah seorang hamba? Andai tiada masa, soalan ini ku harus ajukan...bagaimana jika tiada masa untuk tdo? Untuk membuang air? Tidak meranakah diri? Lalu? Jika tidak solat? Harus bagaimana perlu diterangkan lagi? Jangan berikan alasan ni...’’argh! di university tu, buat saya terkejjut...dulu, selalu kne pantau dengan warden...sekarang, dh xde orang nk tengokkan saya solat...lagipun, cerewet la solat ni...nk kne bukak tudung la...nk kne ambik wudhuk la...boleh tak kalau tak bsedarkah dirimu....yang lain turut menanggung dosa....bagaimana cara untuk mengajak dirimu menyembah Tuhan yang satu? Bagaimana? Argh...sudah buntu akalku yang satu ni...kelak aku akan ditanya...’

sudahkah engkau berdakwah?” bukannya aku akan ditanya..”adakah dia berubah?’’..apa yang bakal ku jawab pada Khaliq ku? Tidak kuat bagiku untuk mengajak dirimu..kau sudah tahu..ya...sememangnya kau sudah tahu..kerana di hadapan kedua ibu bapa mu, kau punya lain watak..seperti dalam sinetron...bijak memainkan watak...argh...kau umpama amfibia...yang punya hidup dua alam...siangnya kau manis..bertudung litup...ayu memakai baju kurung..siapa dirimu tika di waktu malam? Lupakah kepada Dia? Dia yang menciptakanmu?

”barangsiapa yang melihat kemungkaran...hendaklah dia mengubahnya menggunakan tangannya...andai dirinya tidak mampu, maka, ubahlah menggunakan lidah(lisan)...jika tidak mampu juga, maka, ubahlah dengan menggunakan hatimu...kelak, itu adalah selemah-lemah iman”

jagalah kebersihan...~an-nazhofah minal iiman~

~wahai muslimah yang dicintai oleh Allah, sesungguhnya, sudah begitu cantik aturannya...diberi engkau kelembutan...dikurniakan kecantikan...maka, jagalah dengan sebaiknya..andai kau tersasar, maka, pulanglah...moga kita semua bakal menjumpai jalan pulang...kerana satu hakikat yang perlu kita tahu dan akur...AKHIRAT ITU MENANTI....~

<peliharalah dirimu...kerana engkau sudah punya suami...sekalipun engkau masih belum diijabkabulkan oleh si wali, mengikatkan dirimu dengan tali pernikahan., percayalah, sudah tertulis di Luh Mahfuz, si fulan bin fulan adalah suamimu...jangan diatur cemburu dihati sang suami...kelak kau akan dipersoalkan...ayuh, persiapkan diri menggapai redha Ilahi...menuju syurga ibadi...InsyaAllah>

Syafakillah J

Saturday, November 5, 2011

zulhijjah terakhir?

adakah ini zulhijjah terakhir saya di bumi bawah bayu ni? sekejap sahaja masa berlalu...pejam celik...saya dah di tahun akhir...mungkinkah ini zulhijjah terakhir saya di sini? terlalu ralat...banyak benda yang tidak dibuat...ada rezeki, saya kan berkunjung lagi ke sini...

hingga saat ini...saya mengharapkan sesuatu dariNya....diri yang malas, boleh dipujuk dengan hati supaya menjadi rajin...tapi, hati yang ralat? hati yang gundah gelana? hanya kerana satu perkara...ya...perkara tu...sangat menyemak di dalam benak saya...hanya kepada Dia saya meminta pertolongan...

sebagaimana sejarah aidiladha..pengorbanan Nabi Ibrahim...hanya kerana Tuhan yang satu..ya..hanya kerana Dia....rela mengorbankan seorang anak yang sangat disayangi..mampukah kita? arghh...hati ini terlalu manja...kali ni, harus dikorbankan...demi masa depan....

di tikar sejadah tu, saya masih meminta...dengan penuh harapan..ya Rabbi, berikan hamba ketenangan...

salam aidiladha buat semua muslimin dan muslimat....taqabbalallahu minna wa minkum...

dari saya, di bumi perantauan

^.^