AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Saturday, May 3, 2014

hamba dan Pencipta

hamba dan Pencipta.. Ustaz cakap, nak tunjuk rasa kasih pada Pencipta, kena buat banyak amalan sunat.. Kata ustaz, kalau yang fardhu tu memang dah satu kewajipan.. yela.. ibarat kita tunaikan tanggungjawab sebagai seorang anak kepada ibu bapa.. tu memang dah kewajipan kita.. kalau nak tunjuk kita sayang pada orang tua, mungkin sekali sekala boleh benalnja mereka makan.. bawak pergi jalan-jalan.. dan cara nak tunjukkan cinta pada pencipta, kena la rajin buat ibadat sunat..

tapi nak buat ibadat sunat, susah.. payah.. tau tak? susah betul nak istiqamah.. contohnya lah, sebelum ambik wudhu' dah niat nk buat solat sunat rawatib.. tup3, solat fardhu je yang dikerjakan..lepas solat pikir, argh,, xpelah, esok blh buat smbhyg sunat lagi.. tapi.. buat yang sunat, jangan tinggalkan yang fardhu pulak.. tu umpama kita berhutang duit dengan seseorang, tapi bila bertandang ke rumah dia, boleh pulak kita bawak hamper ada buah yang besar gedabak.. get da point? mesti orang yg kita hutang dgn dia tu cakap, hutang xleh bayar, tapi bawak hadiah boleh pulak.. 

orang-orang kita, suka benor buat sembahyang sunat dhuha.. niat utamanya<ramai yang mcm ni> nak dpt rezeki lebih.. ustaz cakap, buat solat sunat dhuha tu sebab nak lahirkan rasa syukur pada Allah.. in sha Allah, yg murah rezeki tu akan datang dengan sendiri.. ustaz bagi perumpamaan, andai satu sendi yang bergerak, Allah caj seposen.. cuba fikir dalam satu minit, berapa banyak sendi yang bergerak? ok.. contohnya sehari kita jumlah yang perlu dibayar rm360, mampu ke tak kita nak bayar banyak tu hari2? sebab tu Allah tu Maha Pemurah.. Dia tak suruh kita bayar.. cuma Dia mintak kita bersyukur.. 

cara bersyukur? ucaplah alhamdulillah banyak kali.. tapi jangan ucap sahaja.. mesti ada perbuatan.. ye la, nikmat yang Allah bagi free, jangan la ambik remeh pulak.. buat la apa yang Dia suruh.. tinggal apa yang Dia larang.. moga kita mampu jadi insan yang soleh dan mampu mengajak yang lain kepada kebaikan..

<nota kaki:peringatan buat fatraz>