AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Thursday, October 24, 2013

Jutawan? Jutawan harta atau jutawan budi? "Moga kau kawen dengan jutawan"

Saat tu.. minda diketuk... jutawan?

Wang.. harta.. memang penting untuk hidup.. tapi saya pilih hidup dalam bersederhana.. bimbang wang akan memakan diri.. bimbang diri akan lebih cintakan dunia...

Sungguh aku bilang.. apa erti harta.. tika pinggan sesudah kau makan tidak mampu kau usung ke sinki... tika jari telunjukmu hanya tahu mengarah... memang.. aku akur.. penat melakukan kerja itu penat.. tapi percayalah.. letih yang kita rasa.. itu warna dalam hidup.. kerna aku.. selesa.. bersama perah peluh.. melakukan kerja kerja.. apakah kau tahu apa makna warna.. aku cuma mampu tersenyum.. biar diri tak dapat naek bmw 6series.. asal punya kenderaan yang mampu membawaku lbh dekat kpdNya...

Manisnya hidup.. bila berhempas tenaga..melakukan kerja bersama..tidak kekok..malah tidak beraksi bagai mem besar.. owh Tuhan.. izinkan aku hidup bersederhana...

Sungguh aku rindu..bergotong royong menguruskan walimah.gotong royong melapah daging bersama..

#apayangakurepekkanni#

Tuesday, October 22, 2013

bismillah...

masalah jugak diri ni..nila dah pc ni.. xtau nak taip apa.. apa masalah? tara masalah.. masalah nak tambah berat badan la.. macam mana nak gain weight ni...makan banyak lebih banyak daripada makan cket.. hahaha.. berbelit ayat..

human, mankind, what else should i use to represent manusia..? please, you are a mankind.. please again.. mid your words.. in cases of you have one special, or you seems too perfect,.. i doesnt mean you can condemn others.. not their physical.. get it? arghh.. panas..

dalam islam ajar kita hormat orang lain.. dalam masa sama kena hormat agama lain.. dalam masa sama, kerana kita cakap bahasa melayu betul, jangan kita kate mereka cakap berbelit-belit.. mind your words.. macam mana orang nak hormat agama kita kalau kita sendiri perlekehkan agama kita.. kita suka perbesarkan hal kecil.. tapi hal yang besar? jadilah da'ie.. jadilah.. berusahalah.. berusaha..

letakkan dunia di tangan mu bukan di hatimu..inshaAllah.. Dia akan kurniakan akhirat buatmu..

#merepek#

Saturday, October 12, 2013

versus and versus

assalamualaikum...

mana tuan rumah ni.. berhabuk betul...bersawang..entah berapa ekor sang labah-labah yang dia ternak..

maaf.. :D ni la yang dipanggil kemalasan melampau..

beberapa hari yang lepas, saya terima soalan dari sahabat..

"seorang wanita yang memakai tudung tetapi tidak mengerjakan solat vs seorang wanita yang solat tetapi tidak menutup aurat"

bila ditanya, hukum kepada kedua dua perintah dan dosa? wajib dan dosa besar jika meninggalkan..

a day later, saya dapat jawapan dari ustaz.. bukan ditanya direct soalan tu pada ustaz.. tapi dalam kuliah fardhu ain kitab munyatul musolli; idaman bagi orang-orang yang solat..

rumit? hm.. kalau sy bg jawapan, yg x bertudung tapi solat tu lebih baik dari yang bertudung tapi x solat, naye jugak dunia.. dan dia akan cakap.. xpela,, at least aku lebih baik dari yang bertudung tapi solat.. blup3.. kebingungan..

"solat tu boleh mencegah seseorang dari perbuatan jahat dan maksiat"

kita biasa dengar ayat tu.. tapi berapa ramai yang mampu untuk jadi begitu.. mampu untuk jadi manusia yang tinggalkan perbuatan jahat dan maksiat. kenapa tak mampu menjadi? titik utama.. anda mendirikan solat atau menunaikan solat.. pernah anda belek rukun.. syarat sah.. dan semua yang ada? hakikat hidup manusia.. akidah yang kena pasak dengan betul dulu..

sepatutnya orang yang solat tu la lagi mampu tutup aurat berbanding orang yang bertudung tapi tak solat..
tapi mungkin yang bertudung tu bertudung atau solat hanya kerana kebiasaan.. sesuatu yang dah jadi amalan dalam hidup..

saya pernah terbaca satu cerita pendek ni.. nukilan ustaz Pahrol.. 
lelaki A: aku bersyukur anak aku dah selamat masuk universiti...
lelaki B: apa yang kau rasa? 
lelaki A: aku rasa lega.. sebab aku dah tunaikan tanggungjawab yang dah diamanahkan... 

lelaki B: apa yang kau rasa saat dan ketika kau bersama kekasih?
lelaki A: aku berasa gembira..tenang.. kalau boleh aku tak nak lepaskan dia... 
lelaki B: apa rasa kalau tiba waktu berpisah?
lelaki A: aku rasa sedih.. kalau boleh...aku nak sentiasa ada di sisi aku.. aku berasa sangat senang seandai dia ada bersama.. 

apa kaitan cerita di atas? anda boleh kaitkan sediki antara menunaikan solat disebabkan tanggungjawab ataupun mendirikan solat kerana cinta kepadaNya..

smile and peace ^.^

bila status di muka buku berbunyi begini.. saya tau la awak baik..hubungan dengan Allah pun baik.. tapi kena baik jugak dengan manusia.. jangan kerek sangat...

"kadang saya terfikir.. kadang ada manusia yang yang tidak baik hubunganNya dengan Allah tapi baik dengan manusia akan lebih gemar dengar ayat sebegitu.. "

realiti hidup kita hari ini.. :D