AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Saturday, May 28, 2011

moga dia ditempatkan di tempat yang mulia...

kalam dirungkai lagi...tapi dengan tangisan...saya kehilangan lagi...kehilangan sahabat seperjuangan tika di kospint dulu...arwah, mereka yang kedua yang telah meninggalkan kami...dari batch kami...hari ni, saya kekalutan..petang tadi baru sempat bukak fb...harini, sepupu saya mendirikan masjid...semalam sepupu saya lagi seorang bertunang...bila bukak fbb, tgk, sahabat dah takde...saya, terkedu...betul ke ni? teringat mesej hari jadi yang arwah hantar tika ulang ahun kelahiran saya hari tu...

awal bulan ni, saya terima khabar lagi..selepas senior saya, fahmi, sembuh, sahabat saya, demam terukk saya sempat bertanya khabar dia hanya di facebook...pada awalnya arwah demam...lepas tu dah boleh balik rumah...lepas balik, demam x kebah..makin teruk...ke tandas pun berpapahkan...hanya gerak mata yang mengiringi seharian hidupnya...apa yang saya baca lagi, arwah tak bagi pegang kaki dia...sampai satu tika, arwah masuk icu...tapi, saya memang tak tahu...hari ni, bila dapat berita, ida dah pergi, ya Rabbi...Dia tidak akan percepatkan atau perlambatkan detik kematian tu walau sesaat..terkilan..saya tak dapat tengok arwah..dah lama tak jumpa arwah..dekat mesej yg arwah hantar hari tu, kami pun teringi jumpa..tapi, rezeki itu tiada bagi kami...

sahabat, moga kita berjumpa di sana...al fatihah buat wan nur hafizah binti wan chik......mudah mudahan syurga mili beliau...

Sunday, May 15, 2011

tak sabar rasanya menanti

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

alhamdulillah...saya masih bernyawa harini..masih dapat hirup udara yang telah diciptakan olehNya...harini, xtau nk buat apa...buang masa...barangkali..exam dah habis...

teringin nak habiskan buku yang saya beli...rasanya dah sebulan saya beli buku tu...tajuk nye, PESANAN UNTUK WANITA< JANGAN TERPEDAYA>...

apa ada dalam buku ni? tanggungjawab wanita, barangkali..saya ni masih budak2 lagi..buat apa baca buku ni..hehehe...tak matang lagi..uhuk3..terbatuk sebentar..ada orang sebut nama saya,...barangkali..hehehe...dalam buku ni, saya tertarik dengan bab ujian...Tuhan timpakan ujian tu, untuk kurangkan dosa kita...Dia tau apa yang layak untuk kita...banyak kalamNya yang menyuruh kita bersabar..kerna kurniaNya, tu, syurga di sana...mampukah saya?

kadang2, saya sedar, ujian yang lalui, tu adalah akibat yang saya buat pada masa lepas...sekarang, saya akur...dalam bab lain, ade yang nyatakan perihal memaafkan...hmm...memaafkan..bagi saya, sukar untuk memaafkan..terutamanya, orang yang buat saya rasa benci sangat diri saya...saya dh cuba jadik diri saya, tapi orang cuba down kan semangat saya...xpela...mungkin perasaan marah tu, hanya tika tu cuma...lme2, hilang sendiri...tapi, sbb kata2 tu la, saya down..tidak kuat untuk bangkit...ya Rabbi...

hehehe..saya, tengah mengira hari lagi..untuk pulang ke kampung...saya nk buat research sket...untuk final year project...insyaAllah, nnt saya nk buat research tentang natural product..kahwin dgn lab la tahun dpan saya ni...hehehe...kalau xde aral, saya pn nak carik buku yang membincangkan perihal sains..tapi dari sudut Islam...supaya ilmu tu, seimbang...saya takut tersesat..terlalu banyak teori2 mereka yang saya sendri xtau...moga dipermudahkan...

jangan malas-malas yep...

bittaufiq wannajah, wassalam, fatraz :)

Saturday, May 14, 2011

settle :)

alhamdulillah...
semalam, dah abes paper...sekarang, kira hari untuk balik..tak sabar nak balik...nak dekat dengan keluarga...nak cari ketenangan di samping keluarga tersayang..mana mungkin sama tempat tumpah darah kita dengan negeri orang lain...

ya Raabbi, moga dipermudahkan...nanti dah smpai LCCT, insyaAllah, keluarga yang akan jemput...moga dipermudahkan olehnya..saya nak balik pulak...nak rawat diri...hehehe.. :)

Wednesday, May 11, 2011

ape nak buat ni?

otak, agak sakit...cedera, barangkali...hari ni, mengadu padaNya lagi..terlintas dalam benak kepala, ''aku ni perlu jmpe psiaktri ke?'' terus dapat jawapan..tak perlu! kau punya Tuhan..mana kau letak Dia dalam hidupmu? teresak saya di situ..ujian, tarbiyyah,..menuntut seribu pengorbanan...kerap melanda tika exam ni..ya Rabbii...faghfirli...

sedari tadi, ujian ni, mengingatkan saya pada tunangan saya? fatma, dah ada tunang ke? yup...saya dh bertunang..sejak azali..namanya, 5 huruf...-----...sampai satu masa, saya bakal berkahwin dengannya...tiada lafaz akad nikah..itu yang pasti...tiada majis persandingan..tiada majlis sambut menantu...ada kenduri..tapi kenduri tahlil..ada bacaan doa..tetapi bacaan talkin...agak2, apa la? 5 huruf..stand for, K.U.B.U.R...

dunia, terlalu asyik..terlalu melenakan...dikala saya terasa terlalu asyik dengan nikmat tu, saya lupa pada Dia..ya Rabbi..ampunkan daku...khilafku..otak ni..seakan dah cedera..terlalu parah...'dengan mengingati Allah, hatimu akan menjadi tenang'..awak ingat tak ni?

nikmat yang Dia berikan, sudah beransur pergi..tiada lagi nikmat tidur..tiada lagi nikmat makan...tapi alhamdulillah, saya masih diberi kesihatan...terasa lemah satu badan..perasaan bercelaru...memikirkan seribu satu perkara...jahilnya diri ini...ya Rabbi, hamba tak nak jadi gila..izinkan hamba pulang dengan keadaan yang baik..husnul khatimah...

ya Rabbi, td hambaMu ini terbaca satu arikel di paradigma mukmin...cantik, satu ujian...hamba akui perkara tu..hamba lemah, ya Rabbi...andai hamba ini bakal didamping, izinkanlah hamba dipilih kerana agama..bukan rupa, harta, dan pangkat...ya Rabbi, andai hamba dapat menulis surat kepadaMu,..tapi hamba tau, Engkau Maha Mengetahui...ya Rabbi..hamba tercedera lagi..kuatkanlah hamba, ya Rabbi..bantulah hamba menghadapi kehidupan akan datang dengan seribu ketenangan..walaupun badai melanda...walaupun air tenang itu berkocak seperti diserang tsunami..berikan hamba kekuatan, ya Rabbi...mudah-mudahan hamba tidak melatah lagi...ya Rabbi, masih jauhkah perjalanan ini? tidak mengapa...hamba masih punya Khaliq...yang bakal menemani hamba di sepanjang perjalanan ini...hamba yakin akan itu, ya Rabbi...ya Rabbi, izinkan hamba sentiasa berhubung denganMu...mudah-mudahan nikmat itu tidak ditarik jauh dariku...ya Rabbi, aku terlalu rindu..

izinkan daku beradu dalam sujudku...asyik dalam doaku..tenang dengan kalamMu...insyaAllah...biiznillah...

susun sendiri ayat ni :)

Kenapa beragama tetapi tidak mereka yang belajar agama? Asal penulisan dalam iluvislam hari tu, artikel tu tentang pemilihan untuk mencari jodoh... bukan ke dinikahi perempuan itu kerana empat perkara? Kerana kecantikannya, keturunannya, harta kekayaannya, dan agamanya.... cantik, does fade... apa ada keturunan? Harta? Okay...sekarang, pasal agama... label ini bukan hanya diletak pada mereka yang bergelar ustaz atau ustazah... sesetengah beranggapan, merekalah yang sesuai.. tapi jika dilihat balik, tidak hanya melalui itu sahaja... sesetengah manusia telah mengotorkan nama ustaz dan ustazah... maksudnya, ada yang berpakaian seperti ustaz atau ustazah, tetapi mereka tidak seperti yang dijangkakan... ada sesetengah kes, anak anak yang bermasalah, akhirnya ibu bapa buntu... ke manakah anak remaja mereka dilempar? Tu! Di sana..sekolah pondok... “remaja adalah untuk didekati, bukan dimusuhi.” Apa yang kita predict dari mereka yang berdarah muda ni? Kes ni, saya lihat melalui kaca mata sendiri... jika anak mereka berubah, Alhamdulillah... tapi jika tak, malangnya nasib kita.. kes  A, anak perempuannya dilempar ke sekolah yang beragama... sebelum ni bukannya tak bersekolah agama..tetapi lepas ibu bapanya tahu remaja tersebut berkapel, dimasukkan pelajar tersebut ke sekolah pondok... budak tu berubah ke? Tak... kenapa mereka tidak didekati? Kenapa mereka dilempar? Kenapa tidak ibu bapa itu sendiri membentuk anaknya? Kenapa? Tidak mampu? Adakah itu jawapannya? Tidak sedarkah kita... generaasi itu dilahirkan demi menyambung umat nabi Muhammad... tapi apa yang kita buat? Salah orang lain, pandai kita menunding... tapi salah sendiri? Akhirnya, mereka bergelar ustaz dan ustazah.. nah.. masa tu, jangan tunding jari dkt orang lain.. sendiri mau ingat... ada satu lagi ni,.. pakai tudung labuh.. pertama kali saya lihat dia berubah, Alhamdulillah.. tapi, ya Allah... kenapa tidak mencorak keperibadian seperti pakaian.. lupakah kita apa yang kita pakai tu? Mengadu domba... itukah perlakuan seharan kita? Kalau mengadu domba sahaja tidak mengapa... tetapi mengapa mesti memutarbelitkan fakta... bila dah putar belitkan fakta, tu bukan namanya fakta lagi dah... lupakah kita sedang conteng arang dekat muka orang lain? Ya Rabbi.. apa enaknya bercerita dekat orang lain? Nah! Supaya kita digelar ramah tamah? Apa guna ramah tamah andai bercerita sesuatu yang tidak betul.. lupa ada mencatit? Wahai muslimah seagamaku, perbanyakkanlah amal ibadatmu... sedekah jariahmu.. kelak, golongan kita yang banyak mendiami neraka jahanam tu... bukannya syurga Firdausi.. kadang-kadang, kita perlu berhenti bercakap.. bercakap benda yang tidak perlu, baik didiamkan.. kalau rasa nak mengata sangat, tulis diari... tu lebih baik... takde orang yang tau.. sekarang pikir.. apa kaitan beragama dengan belajar agama... mereka belajar agama.. tetapi kenapa masih tidak mengamalkan apa yang diajarkan.. saya terlupa perkataan yang digunakan dalam artikel berkenaan.. tahu, amal dan ape lagi satu...

Saya mengingatkan diri..meski diri ini tidak memakai yang markah bonus, tapi, saya perlu menjaga nama muslimah dan mukminah yang menjaga tingkah laku dan adab mereka... terasa bersalah, andai saya telah menconteng arang, memburukkan nama wanita islam... ya Rabbi.. ampunkan dosaku... jika yang dipakai itu tudung, mengapa mesti didedahkan leher? Mengapa mesti berpakaian nangka? Bukan seperti nangka lagi dah.. memang nangka.. sedih saya lihat ada ahli kaum kerabat yang pakai sebegini.. apa nak jadi? Terlalu murah ke aurat kita? Hingga boleh dijual beli? Ooppss.. itu bukan jual beli lagi dah.. tapi free.. of course! Siapa yang lafaz akad nikah nanti? Suami.. habis tu? Kenapa dijaja ke seluruh masyarakat badan kau sedemikian sedemikian? Tidak malu? Oh.. tidak malu... badan saya cantik.. ya Rabbi.. apa masalah ni? Tunggu esok nak mati baru hari ni nak bertaubat? Lagi satu trend zaman sekarang.. si bonggol unta.. Ya Allah... kenapa? Ketinggian bonggol tu untuk tunjuk panjang rambut kita? Apa kaitan ni? Agak-agak la kan...kalau yang rambut pendek, ikat rambut... memang la tak Nampak... tapi tang rambut panjang... mungkin la...lepas dililit..diputar...

Saya takut apakah akan dihadapi masa akan datang....bagaimana dengan generasi kita?... jumlah umat islam terlaalu ramai.. tetapi berapa ramai yang berguna? Insafla.. dunia ni terlalu singkat... cuba kita pikir... apa kita akan buat andai kita tau, esok hari terakhir kita bernafas di muka bumi.. remaja memang sekali... tetapi hidup pun hanya sekali..tiada gunanya terlalu enjoy.. contohi para sahabat... apakah yang diisi tika mereka sebaya dengan kita.. lihatlah kegemilangan yang telah mereka lakukan di muka Bumi Allah... kita marah mereka yang buka Islam yang menyeksa saudara seagama kita. Tapi kita pun lupa.. kita sedang dijajah.. dijajah pemikiran!

Saturday, May 7, 2011

it was 6th may 2011

semalam...dapat panggilan dari kawan...cakap awek dia dah meninggal...saya terdiam jap...terlintas innalillah je...saya tak tau nk cakap ape kat dia...dan boleh cakap kat dia, sabarlah...tapi air mata saya, sempat mengalir...sebab, saya tau apa yang jadik kat pempuan tu..bila dh tertulis di luh mahfuz yang sekian-sekian tarik kematian, tidak akan cepat dan lambat walau sesaat...hidup dia...ujian dia...ya rabbi...tabahkanlah hati mereka...teringat yang kematian, tak kenal sape..tua atau muda..miskin atau kaya..."aku tak bersedia lagi nak mati ni"...hmm...kalau sekaalipun kita cakap macam tu, akan tertangguh ke saat kematian kita?

DETIK KEMATIAN...


Tertulis kematian

Pada suratan kehidupan

Namun hanya ALLAH yang tahu
Bilakah ajal bakal bertamu



Detiknya menghampiri

Tanpa petanda yang menanti
Bila tiba saatnya nanti
Tak siapa dapat melarikan diri



[C/O]

Itu hakikat dan kepastian
Hadirnya tidak pernah kita alukan
Tua dan muda, miskin dan kaya
Semua insan pasti melaluinya



Sakit dirasa tidak terkata

Tika dipisahkan jiwa dari jasadnya
Hanya amalan bisa redakan
Bebanan derita di ambang kematian



Denyutan nadi akhirnya terhenti

Bersama nafas yang tak terhela lagi
Kerana jiwa meninggalkan pergi
Pulang kembali untuk menghadap Ilahi



Dari ALLAH kita datang,

KepadaNya kita pasti pulang



Detiknya pasti tiba

Adakah kita bersedia?


arwah atuk saya, meninggal 4 mei 2007...teringat lagi time tu...ayah ambik balik dari tuisyen..dh siap park kete, ayah cakap, p la tgk tokki...saya naik atas umah, solat..then p jenguk tokki..tym tu, tokki dah baring...mata dah pejam...saya nampak dada dia berombak...mungkin dah tiba masanya...kami baca yaasin..kebanyakannya, semua ahli family ada...ada bacaan Quran..ada esakan...hmm...saya tengok ayah..masa ayah duk btol2 kat kepala arwah...wajah seorang anak...beberapa minit sebelum maghrib, tokki pulang ke rahmatullah...saya sempat bersama arwah hampir 2 jam sebelum arwah pergi..balik umah..solat maghrib...pegi kat umah bpak sedara...sebab arwah dah dipindahkan ke sana...anak, cucu, kenalan, tak putus iring arwah dengan kalamullah...alhamdulillah...saya sempat cium arwah..sejuk...tak dapat saya gambarkan...walaupun agak takut...tapi beranikan diri..kerana tiada lagi peluang lain...

"ayah xmboh tdo atas katil...kekgi ayah tdo lama..kekgi sedak ngat tdo...susah nk bangun subuh"...time arwah tdo kat umah, selalu dia cakap mcm ni...dia takut nnt susah nk bgn subuh kalau beralaskan ssesuatu yang terlalu empuk...sesuatu yang melenakan... ada satu permintaan arwah...yang ni pn saya tau macam tu je...arwah ade mntak nk minum air merah ngn mak sedara saya,,..mak cik sy tny la...air sirap ke? arwah cakap, bukan...rupenye, air botol tu..air strawberri yang berkarbonat tu...tp mak cik sy tak bg..sbb dia sakit...tp sebelum meninggal, arwah sempat jgak minum air strawberi tu..arwah pn ade ckp..dia tak nak pegi agi..sbb ramai ag cucu dia yg belum kawen...arwah ade la mention kami adik beradik..mak sy ckp la kat arwah..kecik2 lagi sume tu ayah...

kenapa tiba2 cter pasal atuk saya ni? sebab, gurl tu pn meninggal 4 mei..tapi 4 mei 2011...5 mei..tarikh arwah ummi sahabat saya meninggal...semalam, time malam tu, saya dapat berita, seorang kawan saya, kiranya senior la, sakit...masuk hospital...kena air kencing tikus..leptospirosis...sempat lagi p search kat wiki...spirochaete...ya Rabbi...terasa berhenti jap jantung ni...dia masuk ICU...guna oksigen dari luar...moga dia sembuh seperti sedia kala...dan dapat menjalani hidup seperti biasa..syafakallah, ya fahmi....

sama-sama kita sedekahkan al fatihah buat mereka yang telah pergi tinggalkan kita...moga mereka tenang dan damai di sana....dan doakan supaya kawan kita sihat sejahtera...amin ya rabbal 'alamin

beringat sebelum ajal jemput kita...dan hargai apa yang kita ada sekarang...kerana kita tidak tau apa yang bakal terjadi esok hari...

C.I.N.T.A???

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

hari ni, tulisan dipetik dari merata-rata...

cinta? topik hangat...dalam hidup remaja..saya ni, remaja lagi ke? emmm..bila dalam kepala, selalu ingat 20 tahun...oopps...tersilap rupanya..saya dah menjejak angka 21 tahun..ya Rabbi..kejap je masa berlalu..lagi tinggal setahun nak khatamkan dunia ijazah biologi pemuliharaan..insyaAllah..moga dipermudahkan...

cinta? tak teringin bercinta ke? huhuhu...cukupla...setakat yang lepas dulu..xkn tak jeles kot..kawan2 dapat hadiah dari bf...bf bawak p jalan2 la..dapat belanja...macam2 lagi la? fatma, do u need dis? no need! hehehe..setakat ni, nak berkawan dulu...xnk pk pasal cinta..kalau ada jodoh, kawen la...kalau tak, kita rancang masa depan sudah la ek..belajar dan terus belajar ke..hehehe...ape la nk buat abis grad nnt...sambung master? keje? atau sambil keje, buat pengajian jarak jauh...??

cinta? hati ni tak jatuh cinta ke? jawapannye...mungkin kali ni pilih cintai dalam diam..hehehehe...sebab? jawapan ade dalam lirik lagu ni...KEMBARA ILMU...ATAS NAMA CINTA...LASTLY, MAHAR CINTA...hehehe...

KEMBARA ILMU....


kembara ilmu selaut cahaya
milik Tuhan tiada bertepi
diselam tak jejak ke dasar
ditimba tak luak setitis

kembara misi lembah nurani
menakung titisan ilmu suluhan budi
resapan dari akal yang murni
untuk diuntai mutiara sufi
menjadi azimat menuju firdausi

lembah nurani fitrahnya suci
jangan ditinggal gersang
jangan dibiar hitam
gersang nurani kerana tiada ilmu
hitam nurani kerana dosa bertimbun

noda di hati melemahkan minda
kembara sufi terasa sukar
sesatlah di dalam pelayaran
hanyut tiada pedoman
akhirnya karam dalam kegagalan


ATAS NAMA CINTA


Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya


MAHAR CINTA


Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara di hatiku melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap

Pasti dirimu kan memahami
Harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan
Sebagai mahar hantaran

Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bias mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap

Pasti dirimu dapat melihat
Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu
Selamanya..



yeay..dah abis nyanyi..hehehe..tunggu abis belajar dulu ye...

jadi, pilih mana?

PILIH BERKASIH ATAU PELAJARAN?

PILIH BELAJAR ATAU JADI MANGSA CINTA?

PILH KONSENTRASI ATAU KONSEKSTRASI?

PILIH NILAI BAGUS ATAU HATI HANGUS?

PILIH SETIAP HARI BERPAHALA ATAU SETIAP SAAT BERDOSA?

PILIH MASA MUDA YANG INDAH ATAU MASA MUDA YANG GELISAH?