Skip to main content

Posts

Showing posts from May, 2011

moga dia ditempatkan di tempat yang mulia...

kalam dirungkai lagi...tapi dengan tangisan...saya kehilangan lagi...kehilangan sahabat seperjuangan tika di kospint dulu...arwah, mereka yang kedua yang telah meninggalkan kami...dari batch kami...hari ni, saya kekalutan..petang tadi baru sempat bukak fb...harini, sepupu saya mendirikan masjid...semalam sepupu saya lagi seorang bertunang...bila bukak fbb, tgk, sahabat dah takde...saya, terkedu...betul ke ni? teringat mesej hari jadi yang arwah hantar tika ulang ahun kelahiran saya hari tu...

awal bulan ni, saya terima khabar lagi..selepas senior saya, fahmi, sembuh, sahabat saya, demam terukk saya sempat bertanya khabar dia hanya di facebook...pada awalnya arwah demam...lepas tu dah boleh balik rumah...lepas balik, demam x kebah..makin teruk...ke tandas pun berpapahkan...hanya gerak mata yang mengiringi seharian hidupnya...apa yang saya baca lagi, arwah tak bagi pegang kaki dia...sampai satu tika, arwah masuk icu...tapi, saya memang tak tahu...hari ni, bila dapat berita, ida dah perg…

tak sabar rasanya menanti

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

alhamdulillah...saya masih bernyawa harini..masih dapat hirup udara yang telah diciptakan olehNya...harini, xtau nk buat apa...buang masa...barangkali..exam dah habis...

teringin nak habiskan buku yang saya beli...rasanya dah sebulan saya beli buku tu...tajuk nye, PESANAN UNTUK WANITA< JANGAN TERPEDAYA>...

apa ada dalam buku ni? tanggungjawab wanita, barangkali..saya ni masih budak2 lagi..buat apa baca buku ni..hehehe...tak matang lagi..uhuk3..terbatuk sebentar..ada orang sebut nama saya,...barangkali..hehehe...dalam buku ni, saya tertarik dengan bab ujian...Tuhan timpakan ujian tu, untuk kurangkan dosa kita...Dia tau apa yang layak untuk kita...banyak kalamNya yang menyuruh kita bersabar..kerna kurniaNya, tu, syurga di sana...mampukah saya?

kadang2, saya sedar, ujian yang lalui, tu adalah akibat yang saya buat pada masa lepas...sekarang, saya akur...dalam bab lain, ade yang nyatakan perihal memaafkan...hmm...memaafkan..bag…

settle :)

alhamdulillah...semalam, dah abes paper...sekarang, kira hari untuk balik..tak sabar nak balik...nak dekat dengan keluarga...nak cari ketenangan di samping keluarga tersayang..mana mungkin sama tempat tumpah darah kita dengan negeri orang lain...
ya Raabbi, moga dipermudahkan...nanti dah smpai LCCT, insyaAllah, keluarga yang akan jemput...moga dipermudahkan olehnya..saya nak balik pulak...nak rawat diri...hehehe.. :)

ape nak buat ni?

otak, agak sakit...cedera, barangkali...hari ni, mengadu padaNya lagi..terlintas dalam benak kepala, ''aku ni perlu jmpe psiaktri ke?'' terus dapat jawapan..tak perlu! kau punya Tuhan..mana kau letak Dia dalam hidupmu? teresak saya di situ..ujian, tarbiyyah,..menuntut seribu pengorbanan...kerap melanda tika exam ni..ya Rabbii...faghfirli...

sedari tadi, ujian ni, mengingatkan saya pada tunangan saya? fatma, dah ada tunang ke? yup...saya dh bertunang..sejak azali..namanya, 5 huruf...-----...sampai satu masa, saya bakal berkahwin dengannya...tiada lafaz akad nikah..itu yang pasti...tiada majis persandingan..tiada majlis sambut menantu...ada kenduri..tapi kenduri tahlil..ada bacaan doa..tetapi bacaan talkin...agak2, apa la? 5 huruf..stand for, K.U.B.U.R...

dunia, terlalu asyik..terlalu melenakan...dikala saya terasa terlalu asyik dengan nikmat tu, saya lupa pada Dia..ya Rabbi..ampunkan daku...khilafku..otak ni..seakan dah cedera..terlalu parah...'dengan mengingati All…

susun sendiri ayat ni :)

Kenapa beragama tetapi tidak mereka yang belajar agama? Asal penulisan dalam iluvislam hari tu, artikel tu tentang pemilihan untuk mencari jodoh... bukan ke dinikahi perempuan itu kerana empat perkara? Kerana kecantikannya, keturunannya, harta kekayaannya, dan agamanya.... cantik, does fade... apa ada keturunan? Harta? Okay...sekarang, pasal agama... label ini bukan hanya diletak pada mereka yang bergelar ustaz atau ustazah... sesetengah beranggapan, merekalah yang sesuai.. tapi jika dilihat balik, tidak hanya melalui itu sahaja... sesetengah manusia telah mengotorkan nama ustaz dan ustazah... maksudnya, ada yang berpakaian seperti ustaz atau ustazah, tetapi mereka tidak seperti yang dijangkakan... ada sesetengah kes, anak anak yang bermasalah, akhirnya ibu bapa buntu... ke manakah anak remaja mereka dilempar? Tu! Di sana..sekolah pondok... “remaja adalah untuk didekati, bukan dimusuhi.” Apa yang kita predict dari mereka yang berdarah muda ni? Kes ni, saya lihat melalui kaca mata send…

it was 6th may 2011

semalam...dapat panggilan dari kawan...cakap awek dia dah meninggal...saya terdiam jap...terlintas innalillah je...saya tak tau nk cakap ape kat dia...dan boleh cakap kat dia, sabarlah...tapi air mata saya, sempat mengalir...sebab, saya tau apa yang jadik kat pempuan tu..bila dh tertulis di luh mahfuz yang sekian-sekian tarik kematian, tidak akan cepat dan lambat walau sesaat...hidup dia...ujian dia...ya rabbi...tabahkanlah hati mereka...teringat yang kematian, tak kenal sape..tua atau muda..miskin atau kaya..."aku tak bersedia lagi nak mati ni"...hmm...kalau sekaalipun kita cakap macam tu, akan tertangguh ke saat kematian kita?

DETIK KEMATIAN...


Tertulis kematian
Pada suratan kehidupan
Namun hanya ALLAH yang tahu Bilakah ajal bakal bertamu


Detiknya menghampiri
Tanpa petanda yang menanti Bila tiba saatnya nanti Tak siapa dapat melarikan diri


[C/O]
Itu hakikat dan kepastian Hadirnya tidak pernah kita alukan Tua dan muda, miskin dan kaya Semua insan pasti melaluinya


Sakit dirasa tidak terka…

C.I.N.T.A???

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

hari ni, tulisan dipetik dari merata-rata...

cinta? topik hangat...dalam hidup remaja..saya ni, remaja lagi ke? emmm..bila dalam kepala, selalu ingat 20 tahun...oopps...tersilap rupanya..saya dah menjejak angka 21 tahun..ya Rabbi..kejap je masa berlalu..lagi tinggal setahun nak khatamkan dunia ijazah biologi pemuliharaan..insyaAllah..moga dipermudahkan...
cinta? tak teringin bercinta ke? huhuhu...cukupla...setakat yang lepas dulu..xkn tak jeles kot..kawan2 dapat hadiah dari bf...bf bawak p jalan2 la..dapat belanja...macam2 lagi la? fatma, do u need dis? no need! hehehe..setakat ni, nak berkawan dulu...xnk pk pasal cinta..kalau ada jodoh, kawen la...kalau tak, kita rancang masa depan sudah la ek..belajar dan terus belajar ke..hehehe...ape la nk buat abis grad nnt...sambung master? keje? atau sambil keje, buat pengajian jarak jauh...??
cinta? hati ni tak jatuh cinta ke? jawapannye...mungkin kali ni pilih cintai dalam diam..hehehehe…