Skip to main content

Posts

Showing posts from March, 2011
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
harini, pemilik blog ni, meraikan ulang tahun yang ke, 21..hehehe..
syukur pada Allah, dipanjangkan usia ni..moga dengan pertambahan umur ni, maka bertambahlah amal yang akan dilakukan..moga setiap saat, termasuk dalam kerja2 berfaedah...
syukur pada Tuhan sekalian alam, kerana masih izinkan dia untuk bernafas, di bumi ini..sekalipun sering diuji..namun dia tau, Tuhan itu Maha Mengetahui atas segala kejadian...
dan puji-pujian buat Rasulullah, kerana telah berusaha sedaya upaya, menyampaikan dakwah, dan di atas izinNya juga, dia berada di dalam agama Islam..sesungguhnya nikmat iman dan Islam tu amat manis untuk dirasai...
sejuta terima kasih, buat ibu tercinta, kerana telah melahirkan puteri ini...berpenat lelah..membawa ke hulu ke hilir kandungan tu..lalu lahirlah dia..pada 27 Mac 1990..bersamaan 29 sha'ban...maaf ibu..dia telah menyusahkan ibu..berat yang ibu tanggung..dan ibu terpaksa mengqadha'kan sebulan puasa ibu sete…

KUATKAH

kadang, kita fikir, kuatkah kita? 
sepanjang kita belajar la kan..apa bukti untuk uji kelayakan kita? 
exam..yup..dgn exam..
kalau hidup kita? 
ujian dari Rabb..
bukan ke Dia Maha Mengetahui..
yakin lah..letak sepenuh keyakinan..
Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya
kekadang, Dia ingin kita selalu mengingati padaNya
kerana dgn ujian, kita mengadu padaNya
berhentilah dari memaki hamun
melatah
berfikirlah seperti orang yang siuman
"la yukallifullahhu nafsan illa wus'aha"
ingat tu...
tapi kan, dah penat ni pikir...
teringat ustaz cakap hari tu,..
kekuatan iman kita, hanya kita boleh nampak time kita diuji
sejauh mana kesabaran kita
on da spot yep
bukan 2, 3 hari lpas kita diuji
ketuk minda kejap
dan pikir
apa kita buat tym diuji tu
hmm
dan bersyukurlah, andai Dia masih sayangkan kita
smile :)

"my age will increse..jz a few hours more..harap, diri ni takkan masuk dalam lubang ular untuk kali kedua..dan dipatuk untuk kali kedua..moga dapat input daripada pengalaman lepas..go girl go!"

hellomoto

adoyai..lpas satu ujian, satu ujian lagi ek?
pnat..tired..pening la nk pk mcm ni...
ni, encik motorola yg dh bersama sy selama 3 tahun
mencari psal
tgk gmbr dh la






waa..nk hp sy balik :"(

it was called as an experience

experience is equal to pengalaman..okay ye..pngalaman tu dalam malay..experience dlm english..

"pengalaman, tidak boleh direka, tidak boleh dibeli, tapi boleh diambil iktibar..."

"i pay u 1 million for this experience..pass it for me..

"no, u cant, except, u experienced it, by yourself"

ada mnusia yg berkepala batu..kerass kepala..hmm..mcm2 variety la..sume ada la yg pasti..org cakap, xnk dgr ek..dgr sbelah tlinga atau pandang sebelah mata je..

apa salahnya, kalu kita tolong tgk garam orang lain..kalau tak terkena kepala kita, biarla kita ambik iktibar..takkan nk menonggeng...

jangan hanya melihat menggunakan mata..tapi lihatlah menggunakan mata hati..tapi mata hati mestilah tulus, suci dan murni...mintak perlindungan dari Allah..biar Dia membantu...doa senjata mukmin...

heh..apa yg duk merepek ni..dah la..stop merapu..

sharing dis :)

http://akuislam.com/blog/renungan/10-sifat-calon-suami-yang-baik/


10 sifat calon suami yang baek... Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut manakala jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut: 1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan. 2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak-ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
6. Menjaga mata dengan tidak melihat per…

PASRAH SEGALANYA

pernah hati ini terguris dengan fitnah dan tohmahan menghiris sehingga terasa diri ini hina  kerna tiada siapa yang sudi membela
ku tabahkan diriku harungi hidup biarpun tiada siapa yang menemani keseorangan aku di laluan sepi ditinggalkan mereka yang ku percayai
namun ku tahu ada hikmahnya setiap segala yang menimpa diri ku serahkan segala padaMu Tuhan yang berkuasa jua mencipta
kerana Engkau Maha Mengetahui segala apa yang terbuku di hati
Ya Allah tidak ku terdaya lagi menahan dugaan yang mencabar ini terasa bagai noktah telah temui mengakhiri segala yang telah ku mulai
ya Allah Engkau lindungilah aku bekalkanlah daku dengan limpahan iman agar tabahku menghadapi dugaan agar tidakku berhenti di pertengahan
kini di sini aku berdiri bersama harapan yang tulus suci agar terbitlah kembali mentari pagi setelah malamku berkalut benci
~~DEHEARTY~~~

MELATAH

hari tu bertanya pada diri sendiri..hmm..dah surut hidup ni dari ujian..sume dh kmbali normal..seorang sahabat fatraz.,dah boleh trime kenyataan untuk apa yg dilaluinya..tapi sambung monolog lagi..mustahil..bagi fatraz untuk sunyi daripada ujian dariNya..rupa2nya..mmg masin la mulut..Allahu Rabbi..tak sangka..daripada sekecik perkara, jadik complicated bagai nk rak..sekarang, masa untuk berfikir balik..muhasabah diri..ujian baru2 ni, buat fatraz melatah..keluarkan perkataan yang tak sepatutnya fatraz keluarkan..istighfar balik..mmg dah lme tak guna perkataan tu..tuju kat org lain..apabila kesabaran fatraz, dah terhalang dengan kemarahan..fatraz pun tak dapat kawal diri..sabar..Allah tau apa yg terbaik untuk kau..
macam mne orang boleh nilai hati fatraz? sedangkan fatraz sndiri xtau apa yang terbuku dalam hati fatraz..melainkan apabila dah disoal siasat...ujian tu..buat fatraz tanya diri dan hati fatraz..dan fatraz dapat jawapan tu..hari isnin, fatraz berdoa pada Dia...andai suatu har…

MOGA DIA BERSAMA KITA

bismillahirrahmanirrahim..
harini menyambung baca muhammad al fateh..alhamdulillah..cerita tu terkesan di jiwa..dan buat saya berfikir..mereka amat yakin dengan janji Rasulullah..bahawa Kostantinopel dapat ditawan andai pemerintah, tentera dan rakyat itu baik..dan muhammad al fateh membuktikannya..walaupun beliau hanya la berusia 20 tahun..berfikir saya..tika saya berumur 20 tahun..apa yang mampu saya lakukan..malah tidak yakin dengan sendiri..kadang2 saya berfikir, kenapa mesti saya dengar cakap mereka..yang bakal menjatuhkan semangat saya..teringat kembali satu title dalam nota hati seorang lelaki..kisah juara yang nak jadi orang yang kedua..bukan pertama..begitulah saya..ya Allah, berikan saya kekuatan..jiwa tidak menentu..memikirkan tsunami yang melanda..moga Allah selamatkan mereka yang berada di sana..tika saya tgk gambar yang di post oleh kawan di fb, ya Allah..permudahkanlah ssegalanya..jika difikir balik, lepas satu..satu bnde yg terjadi..hari tu mesir..ni jepun..dan moga Alla…

DIAM

Diam-diamubiberisiataudiam-diambesiberkarat Fatma is equal to penyenyapbunyi Maknanya, fatmanibudakbisu Dianipendiam Yela Kalauckpngndia, mcmbudakbisu la Kobagidia 10 ayat, diajawabsatupatah Ish, btolke? Punye la bykkockpngndia Diajawabsatupatah Btol! Akutaktipu... Cuba kocakapngandia.. Okay la tukalaudiajawab Kalaudiabalasngnsenyuman je Rsemcenklempangpnada Ishhh Susah jadikbudakbisuni Hmmmm Diam2 ubiberisidan diam2 besiberkarat Agak2 mnayglbey nice dgnsifatmani? Hahahaha Diam2 besiberkarat Tuperumpamaanuntukfatma Dah la diam Bercakappnsket Bercakapsketpndahbuatorang lain sakithati Muluttuxdelesenkefatma? Konimmgbiol la Apakobuatbknnye tau btol Sumetakbtol p/s:dgn ini, sayamntakmaaf, kepadamereka yang mengenali..keranahanyadenganmulutni..denganapa yang sayatelahtuturkan..tidakmengapauntuksayadigelarbisu..itulebihbaikdaripaasayamenyakitkanhatioranglaen..peace;)

jz a picture

alhamdulillah, harini selamat sampai kat hostel...nk rehat dulu..mlm ni baru sambung buat keje..boleh kan?minggu depan ada mdterm..lagi dua...lepas ni ada lagi yg bakal menyusul..maklum la.sem ni ada 9 subjek..sume nk kne mdterm...
pegi Kawang ni..dengan tujuan...fieldwork..kerja lapangan utk subjek utk entomologi...subjek mengenai serangga...kami diarah utk kumpul 10 order insect...order ni mcm kumpulan la...agak susah kalau nk kne list kt sni...
okay,..malam sebelum pergi, pukul 2 baru dapat lelapkan mata...sekarang, dh jadik burung hantu,,,..sbb jadual hidup tertunggang terbalik...esk tu, bersiap2...jalan kedek2..p pntu pagar...sempat call ayah...nk bgtau ayah.."ayah, nk msuk hutan ni" hehehehe...ada lagi la yg sy duk merepek...then, call mak kat umah...tp tym tu dh dlm bas,...mula2 call..aishh..mak tak angkat plak..selang berapa mnit..mak call balik...sy bgtau la...kita nk masuk hutan ni...ada la pesanan penaja sket sbyk...ada bawak makanan?hehehe...mereka la tangkai ha…

PERUT STOKIN? SHOCKS STOMACH?

mse mula2 lin sbut pasal perut stokin.. sy duk pk... haisss...ape ke bnda a ni?  maen stokin2 la plak.. rpe2nye, prut stoin tu gelaran utk org mkn byk.. hmm... btol ke lin? har jumaat tu, p msuk pizza ngn aina, Lin N cik Rahmah... then Rahmah tny, fatma, xnk tmbah pape? saya pn jawab.. emmm.. 2 biji pizza tu dh cukup.. means bila dibahagikan la
tup2 ble encik waiter tu dtg,.. mulut sy pn berkata2 hua3 aroma thai satu ni la pnyakit bila cinta ngn spagheti ni hohoho budak2 ni dh plek aikkk
sampai la sume2 tu  kat meja kami pnuh meja hohoho

makan pnye mkn sy tny dalam hati abis ke mkn sume ni mula2 mkn 2 keping pizza then sambung mkn spagheti hmmm perut dh rse pnuh tp,...  result dia tgk ni sekarang,  sape yang perut stokin? hohoho mkn punye byk tp tak gemuk2 ish2... yg org laen, tak abes tapi sy pn tak mpu nk hbiskan dyeorg pnye bcoz i'm full enough..
ni adalah effect keje byk stress memanjang makan je keje makan, makan dan makan