Skip to main content

Posts

Showing posts from 2014

I Feel Bad

Feeling bad,

tahun ni beli beberapa buah buku. tapi keliatan untuk baca buku sangat menguasai diri. tak mampu den nak nolong.. hahaha.. rasa sangat teruk, sebab banyak buku tak khatam.. 
hajatnya, nak buat bedah buku siket kat entri perjalanan ni.. huhuhu
biiznillah

apa yang dilakukan

semenjak dua menjak ni.. hm..sebenarnya bukan semenjak dua menjak..tapi memang masa mula mula jejak kaki kat sini..it feels uneasy..walaupn saya telah, sedang dan akan mintak Tuhan permudahkan segalanya..saya tersekat dalam projek ni..saat ni..saya rasa macam nak stop kan semuanya..argh..kerja ni..bila nak pergi kerja, im thinking too much..sebab? i didnt make any progress! ;''(

dear,
please, talk to others..cari solution untuk bagi ada progress..dah nak masuk bulan tengkujh..nanti susah nak sampling..takut bagi kesan pada result :'( tau tak hati saya memang tengah berdegup yang laju..hohoho..

and bout him, rasa macam nak cop kat dahi dia, dia tu saya punya.. huhuhu..tolong la..tolong la perempuan..jangan risik khabar berita pasal dia lagi :(

i stuck..rse moody..rse nak telan semua orang.rasa xde smngat..

solution, saya baring dan tdo..well, saya macam beruang kutub :p



ingat Allah selalu ye encik hati

it was not easy task actually

sebenarnya, sambung belajar tu, bukan satu perkara yang senang... muahahahaha

selepas hampir dua tahu otak beta ini tepu, tak berlatih membaca jurnal, otak beta dah kembali tepu untuk buka balik jurnal dan baca..

baca dan hadam.. sampai satu tahap kadang beta macam nak putus asa.. kikiki...

sekiannnnn

dua hari yang lepas

dua hari yang lepas. lepas 4 tahun. saya pusing balik ke belakang. tengok balik masa silam. sekarang, waktu yang saya takut pada masa lepas, dah pun berlepas dengan jayanya. rupanya, apa yang saya diberi cabaran oleh Dia hari ni, sebab nak uji apa betul perkara yang saya tinggal 4 tahun lepas.
awak tau? saya terbaca hari ni, "awak pernah terluka pada masa lepas. tapi awak masih hidup lagi hari ni". see?
dua tiga hari ni, walaupun keje banyak, otak senget-senget, nak berjalan pun macam x larat, rasa macam nak tdo je, ada satu soalan yang duk putar-putar dalam kepala.."saya putar halim!'
"is it a need.. or hiburan semata-mata..untuk mesej dengan lelaki yang langsung xde kaitan dalam hidup kita.. yang memang bukan darah daging kita.. dengan erti kata lain, lelaki yang boleh jadi suami kita. " ????
dulu, masa saya muda dulu, boleh la nak mesej lelaki lelaki ni.. kiranya kawan kawan.. they are not my pakwe ok.. pkwe cukup sorang.. fullstop..tapi tu dulu.. seka…

hamba dan Pencipta

hamba dan Pencipta.. Ustaz cakap, nak tunjuk rasa kasih pada Pencipta, kena buat banyak amalan sunat.. Kata ustaz, kalau yang fardhu tu memang dah satu kewajipan.. yela.. ibarat kita tunaikan tanggungjawab sebagai seorang anak kepada ibu bapa.. tu memang dah kewajipan kita.. kalau nak tunjuk kita sayang pada orang tua, mungkin sekali sekala boleh benalnja mereka makan.. bawak pergi jalan-jalan.. dan cara nak tunjukkan cinta pada pencipta, kena la rajin buat ibadat sunat..
tapi nak buat ibadat sunat, susah.. payah.. tau tak? susah betul nak istiqamah.. contohnya lah, sebelum ambik wudhu' dah niat nk buat solat sunat rawatib.. tup3, solat fardhu je yang dikerjakan..lepas solat pikir, argh,, xpelah, esok blh buat smbhyg sunat lagi.. tapi.. buat yang sunat, jangan tinggalkan yang fardhu pulak.. tu umpama kita berhutang duit dengan seseorang, tapi bila bertandang ke rumah dia, boleh pulak kita bawak hamper ada buah yang besar gedabak.. get da point? mesti orang yg kita hutang dgn dia …

Di Mana Titik?

salam.. maaf, dah lama rumah ni berhabuk. tuan rumah cuba sedaya upaya untuk menyibukkan diri.. takde penyakit sengaja mencari penyakit. mencari penyakit untuk melepaskan diri dari rasa sakit yang ada dalam diri? mungkin begitu?

maaf. ada banyak benda yang nak di merepekkan di sini. dah lama tak membebel. saya cuma menambahkan lagi jumlah pembacaan. mendiamkan diri dalam dunia tulisan. sampai satu tahap sesat dalam dunia tulisan. rasa macam lemas dalam dunia tulisan.. rasa lemas dengan banyak nya ilmu yang dibaca. walaupun seuntai ayat yang pendek, tapi perlu reneh otak untuk rungkai makna seuntai ayat tu. argh.. lupakan..

sambung perbincangan tajuk di atas. di mana titik? di mana titik pertemuan? di mana titik perpisahan? di mana titik berakhirnya keserabutan? di mana titik akhirnya habis sebuah masalah? when i read on a book, unfinished it yet, by Susan, "anggap dunia tu pakaian kita..senang dilucutkan..means, ada masalah, jangan terlalu pikir too depth

Cerita dongeng

Ya Tuhan..
Aku hambaMu ini punya sebuah surat
BuatMu
Ya Tuhan...
Sesungguhnya Engkau lah sahabatku..yang tak mungkin meninggalkanku tika aku senang dan
susah.. Ya Tuhan,aku ingin bercerita padaMu

Ya Tuhan
Sebenarnya aku punya sebuah cerita dongeng..sebuah cerita di mana aku tinggal di dalamnya..cerita di mana aku reka..hanya kami berdua yang tahu
Dan Engkau juga tahu cerita dongeng ini..sebenarnya sudah banyak kali aku mngelak daripada mencipta cerita dongeng ini.. dan aku berdoa padaMu moga dua permata hatiku yakni adik perempuanku tidak pernah mereka cerita dongeng mereka sendiri.. ya Tuhan,harini aku tersedar akhirnya..tersedar aku punya kisah dongeng.. kadang aku merasa manis untuk berada di sebuah dunia khayalan.. kadang aku buntu sendiro

Cerita dongeng ini..biarlah aku dia dan Emgkau yang tahu mengenai ia.. mereka yang lain..biarkan mereka turut menumpang dalam cerita dongeng aku.. tapi mereka tak akan tahu cerita dongeng ni dalam masa terdekat

Ya Tuhan
Sudah sampai masanya nant…

satu haribulan dua

satu hari bulan dua
dua ribu empat belas

tangan ini seakan gatal untuk berbicara hal tawakal
hari tu, sorang ustaz tu tanya, dia cakap, ni soalan cepu emas.. apa maksud tawakal.. "berserah diri pada Allah", bisik saya dalam hati. kemudian ustaz mengutarakan ayat yang sama, berserah diri pada Allah. tapi, apa maksud berserah diri pada Allah? 
berserah diri pada Dia.. tapi berapa peratus kita serah diri pada Dia? kenapa bila ujian datang, kita lemah? masa tu kita perlu tanya balik, betul ke aku tawakal pada Dia? pernah tak dalam hidup kita, kita jadikan Allah itu BETUL-BETUL peneman kita? BETUL-BETUL.. berapa kali bila kita dapat sesuatu, tak kira ujian atau nikmat, kita bagitau dekat Allah dulu? sama macam kita bagitau teman baik kita? bila kita cemerlang, berapa kali, kita berkongsi dengan Dia? bila sakit, berapa kali dalam hati, cakap "Ya Allah, aku sakit", baru kita pergi jumpa doktor. berapa kali? bila ustaz tu cakap macam tu, kepala saya terhempap..dengan batu …

a new year begin

bismillah
tahun baru, sudah 17 hari melepasi kita semua.. ya, dari perkiraan masihi, bukan hijrah.. jika dikira tahun hijrah, kita sudah berinjak ke bulan yang ke-3 iaitu rabiulawal..
azam tahun baru saya? masih ada azam yang lepas belum tertunai.. Allahu Robbi T.T 
besar impian dalam hati, aku tak ingin merungut lagi tatkala umurku sudah mencecah angka 24.. ya, beberapa hari terakhir di tahun 2013, saya tekad, saya tak nak merungut lagi.. saya merancang, tapi perancangan Allah lebih baik.. awal tahun baru, berikan khabar yang menguji kematangan saya, menguji kesabaran saya.. tapi saya tersungkur.. di hari ke 17, saya set dalam minda, "kan dah cakap tak nak merungut" 
apa yang pasti, saya bertambah tua.. dekat kepada kematian.. tapi hati sentiasa lalai dan leka.. ampunkan kesilapanku ya Tuhan.. 
tangan ni menari di atas papan pena sambil diiringi sedikit lagu buat halwa telinga.. tangis sebatang tamar.. esak diri makin deras.. sungguh, saya merindui Rasulullah.. Rasulullah …

entri di awal tahun

bismillah
dalam keghairahan yang lain menaip entri kepada Baginda, saya terpanggil untuk menaip bicara Qadha' dan qadar.. Allahumma solli'ala saiyidina Muhammad...ya Rasulullah, aku merinduimu..
kadang terfikir, kenapa tak dilahirkan pada zaman Baginda.. mudah2an, kita lebih terselamat.. kadang terfikir alangkah bertuahnya dapat bertemu baginda.. selingan di TV AlHijrah, slot Fattabiouni, sangat memberikesan pada diri.. alangkah bertuahnya jika baginda masih ada bersama kita.. tapi ketentuan yang telah ditulis buat kita, menetapkan kita akan dilahirkan pada akhir zaman.. ya Rasulullah, jauh benar kami umatmu.. jauh dari kebenaran..
kadang terfikir, mungkin baginda masih ada bersama, kita tak akan bertikam lidah, berbicara hal yang remeh.. contohnya kemaslahatan dalam fiqh sehingga kadang kita mewahabikan orang lain.. kadang kita umat sekarang lebih banyak menyerang dari menerang perkara sebenar.. 
beriman kepada Qadha' dan Qadar.. ada perkara yang saya ingin utarakan di s…