Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2011

ambil peduli atau biarkan?

mengapa terlalu menyibuk akan manusia itu? hmmm....

mengapa mesti silap kami yang dicari? mengapa? mengapa dengan keluarga kami?

mengapa perlu dipersoalkan? saya tau saya kecik...tapi tak perlulah anda mencari saya sehingga tidak nampak batang hidung saya....

mungkin banyak lagi kerja yang perlu saya lakukan...

saya tak perlu melayan anda, wahai saudara....

andai saya silap, harap Allah ampunkan saya....

saudara, saudara itu bukan orang lain....

apa yang cuba saudara lakukan? mencabar sekeping kesabaran saya? begitukah? maaf, saudara...walaupun saya digelar singa, carilah orang lain yang perlu saudara cari silap...

saya bukan orangnya untuk saudara mencari gaduh...

ini bukan arena tinju...apatah lagi medan permusuhan...

gunakan akal saudara...saya punya keluarga...nama ibu dan ayah saya yang selama ini menmbesarkan saya, perlu dijaga....tidak perlu hanya kerana saya, nama mereka tercalar....

ramadhan bakal tiba...tidak perlu pintu persengketaan itu dibuka...terbuka pun tidak perlu....…

kalam

mumbling...mumbling...mumbling....
tengok status kawan kt fb...connect your mouth with your brain before you talk....
kenapa la? mengapakah? mungkin yang menyampaikan perkataan tu, menyakitkan hati yang mendengarnya...ini, mungkin hanya berkait antara kita dan manusia....tetapi, andai ia berkait dengan agama? yup...tak boleh dinafikan, dan memang dah dipesan, sebelum cakap, pikir...jangan main terjah...
untuk mengelakkan ada yang terasa hatti...sebab, kerana mulut badan binasa.....terlintas dalam pikiran, kalau guna otak, xley jugak...sebab kita perlu ada ilmu...terutamanya dalam bab agama...ilmu agama yang kita ada harini, baru sikit...tak terkecuali, diri saya juga...memang kena akui...ilmu yang cetek perlu ditambah...kalau kredit hanphone, top up...kiranya , ilmu pun kena top up jugak...bukan hanya ilmu dunia..tapi, termasuk ilmu agama...ilmu akhirat....otak...mungkin bagi logik pada kala fikiran kita..tapi, ada kemungkinan, apa yang kita fikir logik, boleh diterima pakai oleh kita, i…

syaaban

alhamdulillah....harini masih menghirup udara yg diberikanNya...moga kita tidak tergolong dalam kumpulan kumpulan yang mensyirikkanNya...
meraikan syaaban tahun ini...argh...masih kurang amal lagi....dalam bulan yang mulia ni., terlalu banyak benda yang terjadi....sedikit bz....bermula dengan rehlah bersma ahli keluarga MAA Perabot sdn. bhd, mula masuk kerja, emm..ape lagi...dan isu kontroversi..yang masih tidak lenyap di kaca tv...isu bersih...mengenngkan hal ini, sedikit sedih...pabila menerima berita yang kurang enak didengar...bapa saudara saya ditangkap polis...hanya seketika, beliau di terminal lrt taman melati....ditangkap sebelum tengah hari dan alhamdulillah, malam tu, cik din dah bertolak balik ke terengganu.....
ucapan takziah buat keluarga serikandi Dr. Lo' Lo'.... dulu, saya mengenalinya hanya di akhbar..time pilihanraya....tangan sedang sibuk mencatit ahli ahli yang menang dlm pru 12...tugas itu hanya sekadar di rumah....dalam hati terdetik...peliknya nama...( Lu&#…

ratu nil~~~hijjaz~~~

hidayah....

bismillahirrahmanirrahim....

sebelum saya nk bebel panjang2, saya nk bebel pendek2 dulu....

mntak mereka yang membaca entri ni, mntak sedekahkan al fatihah buat rakan seperjuangan saya di shams dlu... hajar zakaria...(90-2011)... seorang lagi rakan saya, telah kembali ke rahmatullah semalam... moga Allah memberikan limpah kurniaNya kepada saudari kita...moga dosa2nya terampuun..moga amalnya bakal menemaninya sepanjang perjalanan ini.....

hidayah...

dlu, tyme belajar pendidikan islam, tapi lupa pulak, mse tahun bila... ada la tajuk hidayah ni.... kata sahabat saya, "hidayah ni untuk yg lelaki...rahmat, utk yg pempuan"...hehehe..terkekeh kmi di situ...

salah satu cara nk dapat hidayah, belajar bersungguh sungguh...dlu, saya pernah pikir, kalau aku belajar bersungguh2, mesti aku dapat hidayah...xpn, mst aku dpt hidayah sebab aku bersungguh2....

saya nk sambung bebel...sekarang saya duk pikir lagi...(hish!pikir lagi...bila nak abes pikir ni?) melalui ilmu yg saya tgh belajar sek…

im learning :)

alhamdulillah...ada lagi masa untuk teruskan perjalanan versi tulisan ni...

ntah ape yang jadik...first of all,... selitkan hidup kita dengan kata kata yang berunsur fitnah ..... motivasi la... untuk apa ? untuk jadik khalifah....

petang ni, dapat kata2 cket dari cik nor kita... walaupun cket, but nice sharing.... hee : ) ujian itu tarbiyyah... saya  xkn lupakan tu....

tapi harini, sy belajar sesuatu...walaupun terkilan sebenarnya...ntahla...proses mematangkan diri lagi...

maaf...andai orang luar kata sesuatu pada saya, atau buat saya down, saya xkn hambur on da spot... sebab? Allah dah bg saya empangan air mata yang terlalu besar dan luas...

"jadilah kamu seperti pohon kurma...pabila dilontar batu, maka dibalas kurma"
copp...ini hanya untuk sesetengah kes sahaja..no kompromi dlm bab agama....
wallahua'lam :)

terkedu...

dengan nama Allah MAha PEmurah LAgi MAha PEnyayang....
apa khabar hati? iman? dan amal? sihat sume? jangan jadi mcm saya sudah..bila penyakit allergik ni datang menyinggah lagi.,...memang dah tak boleh kata apa lagi dah...
semalam, terharu tgk satu program dkt channel alhijrah....satu tv show...realiti agaknya..kiranya spontan...adik saya la yang tarik saya tgk program ni...
''yana, yana, ce mari sining, tgk ning"
"amende gok?"
okay...then i sit, join watching it....
apela adik aku nk tunjuk kat aku ni...
mula2 saya tengok...aik..kenapa kereta2 tu kena tutup ngn sehelai kain? byk jugak la...rupa2nya, tu sebagai, satu denda...mereka ni, nk pergi sembahyang jumaat...tapi dyeorg blok kereta saudara2 yg pergi sembahyang jugak...alasan, nak cepat..nk kejar sembahyang jumaat....
pengacara: jika Rasulullah masih hidup, adakah baginda akan berbuat sebegini (blok kereta orang lain)
pak cik: tidak!!!! mustahillll!!! <pak cik ni jerit...mengatakan ~lak!!!!!~ yg bermakna tidak>…

berapa lama lagi?

soalan tu yang terlintas dalam minda...berapa lama lagi? berapa lama lagi saya perlu genggam bara api ni? emmm...bukan tangan saya yang genggam bara api, tapi hati saya.... sampai bila hati ni perlu sakit? dah setahun semuanya berlalu....tapi saya tak kuat...arghh!!!! tolong ketepikan cinta manusia yang ntah pape boleh tak? lepaskan dia! lepaskan hati dan perasaan tu pergi! kenapa susah sangat ni? 
kenapa susah nak yakin pada Allah? letak keyakinan sepenuhnya pada Allah.... dia tau apa yang tersurat dan tersirat.... kan dah nekad nekad tinggalkan yang haram....nescaya kamu akan mendapat yang halal... ke tak paham lagi? hmmm...saya dah paham...saya cuba untuk kuat...tapi bukak fb...nmpak dia....hmmm...dia lagi....bila saya akan berenti menyebut dia? dia tu hanya hamba.... cinta dia boleh bawak saya ke mana? tinggi sangat ke cinta tu? besar sangat ke? mne lagi besar cinta dia dengan CINTA DIA? bila nak paham ni? cukupla sume ni..umpama diptera yang terbng kat tlinga saya...mengacau konse…
memegang agama, yakin pada kuasaNya, ibarat mengenggam bara api... adakah terlalu sukar? untuk tenang bersama Khaliq? untuk akur pada kalam Rabbi...begitu perit Rasullulah menyampaikan dakwah...tapi berapa byk org yang menghargai perjuangan Baginda? kita lupa pada Bumi mana kita berpijak... Bumi, yang bukan asalnya terjadi dengan sendiri.... tapi itu yang disebarkan oleh ideologi barat... tapi teori yang sebenar, melalui proses letupan Big Bang...
terlalu sukar untuk kita berubah...terlalu sukar untuk kita akur pada nikmat yang telah dikurniakan olehNYa...milik siapa kita ini? adakah kita adalah raja kepada diri kita? cuba tanya pada diri..hak apakah yang telah kita tunaikan pada harini? sebanyak manakah kezaliman yang telah kita lakukan? anugerah penglihatan yang tidak terhingga...lupa kita ucap sykur padaNya...mereka yang rabun, umpama dah ditarik sedikit nikmat itu....kita lupa...andai nikmat itu hilang....memandanglah kita menggunakan telinga...kedua dua tangan...apakah yang kita r…