AHLAN WASAHLAN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Thursday, July 28, 2011

ambil peduli atau biarkan?

mengapa terlalu menyibuk akan manusia itu? hmmm....

mengapa mesti silap kami yang dicari? mengapa? mengapa dengan keluarga kami?

mengapa perlu dipersoalkan? saya tau saya kecik...tapi tak perlulah anda mencari saya sehingga tidak nampak batang hidung saya....

mungkin banyak lagi kerja yang perlu saya lakukan...

saya tak perlu melayan anda, wahai saudara....

andai saya silap, harap Allah ampunkan saya....

saudara, saudara itu bukan orang lain....

apa yang cuba saudara lakukan? mencabar sekeping kesabaran saya? begitukah? maaf, saudara...walaupun saya digelar singa, carilah orang lain yang perlu saudara cari silap...

saya bukan orangnya untuk saudara mencari gaduh...

ini bukan arena tinju...apatah lagi medan permusuhan...

gunakan akal saudara...saya punya keluarga...nama ibu dan ayah saya yang selama ini menmbesarkan saya, perlu dijaga....tidak perlu hanya kerana saya, nama mereka tercalar....

ramadhan bakal tiba...tidak perlu pintu persengketaan itu dibuka...terbuka pun tidak perlu....ada baiknya saya berdiam diri....

saudara, saya benar2 memaksudkannya....

andai benar saya silap, moga ALLAH mengampuni saya...andai saudara silap, moga ALLAH mengampuni saudara.....

Friday, July 22, 2011

kalam

mumbling...mumbling...mumbling....

tengok status kawan kt fb...connect your mouth with your brain before you talk....

kenapa la? mengapakah? mungkin yang menyampaikan perkataan tu, menyakitkan hati yang mendengarnya...ini, mungkin hanya berkait antara kita dan manusia....tetapi, andai ia berkait dengan agama? yup...tak boleh dinafikan, dan memang dah dipesan, sebelum cakap, pikir...jangan main terjah...

untuk mengelakkan ada yang terasa hatti...sebab, kerana mulut badan binasa.....terlintas dalam pikiran, kalau guna otak, xley jugak...sebab kita perlu ada ilmu...terutamanya dalam bab agama...ilmu agama yang kita ada harini, baru sikit...tak terkecuali, diri saya juga...memang kena akui...ilmu yang cetek perlu ditambah...kalau kredit hanphone, top up...kiranya , ilmu pun kena top up jugak...bukan hanya ilmu dunia..tapi, termasuk ilmu agama...ilmu akhirat....otak...mungkin bagi logik pada kala fikiran kita..tapi, ada kemungkinan, apa yang kita fikir logik, boleh diterima pakai oleh kita, itu adalah jauh menyimpang dari agama kita.,..

contohnya....dulu, masa semester 1, saya belajar satu subjek, Pengantar Etika....subjek ni, bincngkan etika2 kita sebagai seorang manusia...apa istilah tamadun bagi masyarakat kita dan masyarakat di dunia barat...isunya, senang, hal menutup aurat...adakah ia beretika dari kca mata umum? hal yang nak saya kaitkan di sini, etika dan logik akal bagi melakukan pengguguran kandungan andai wanita itu dirogol.... dari sudut pandangan sesetengah individu, ia membolehkan atau aborsi itu dibenarkan...ini kerana, si ibu yang berhak ke atas dirinya...hujah yang lain, membenarkan aborsi tersebut, adalah kerana, si bayi masih kecil..tidak bernyawa....< jika diteliti, ia mengenai hak dan kebenaran itu diberi kerana ia logik pada akal fikiran kita > tetapi dari sudut agama, manusia tidak berhak merampas atau melakukan sebarang cubaan untuk menggugurkan nyawa... nyawa yang tertanam dalam rahim sekalipun perkataan "ter" wujud dalam konteks ini,  wanita terbabit hendaklah meneruskan kandungan tersebut...

kaitannya antara dua...hak;logik akal dan agama....moga Allah beri kita kekuatan untuk menuntut ilmu agama...moga kita tidak menjadi sesat...kerana, hanya dengan satu patah perkataan, tanpa kita sedari, ia boleh membawa murka Allah...nauzubillahi min zaalik....wallahua'lam...

syaaban

alhamdulillah....harini masih menghirup udara yg diberikanNya...moga kita tidak tergolong dalam kumpulan kumpulan yang mensyirikkanNya...

meraikan syaaban tahun ini...argh...masih kurang amal lagi....dalam bulan yang mulia ni., terlalu banyak benda yang terjadi....sedikit bz....bermula dengan rehlah bersma ahli keluarga MAA Perabot sdn. bhd, mula masuk kerja, emm..ape lagi...dan isu kontroversi..yang masih tidak lenyap di kaca tv...isu bersih...mengenngkan hal ini, sedikit sedih...pabila menerima berita yang kurang enak didengar...bapa saudara saya ditangkap polis...hanya seketika, beliau di terminal lrt taman melati....ditangkap sebelum tengah hari dan alhamdulillah, malam tu, cik din dah bertolak balik ke terengganu.....

ucapan takziah buat keluarga serikandi Dr. Lo' Lo'.... dulu, saya mengenalinya hanya di akhbar..time pilihanraya....tangan sedang sibuk mencatit ahli ahli yang menang dlm pru 12...tugas itu hanya sekadar di rumah....dalam hati terdetik...peliknya nama...( Lu' Lu' = permata ) ...  ya..beliau merupakan permata...seorang isteri...seorang ibu....dan beliau juga anak mantan mufti negeri Perak..sebak...sebaik membaca tulisan Ustaz Asri, di blog beliau..... moga Allahyarhamah ditempatkan dikalangan mereka yang beriman....  ya Tuhan, kurniakanlah serikandi serikandi Islam yang berpendirian teguh, tabah dan mengutamakan agamaMu kepada kami.... 

syaaban bakal berlalu....rejab sudahpun berlalu...akan datang, ramadhan..ahlan wasahlan ya ramadhan...moga kita tidak lupakan syaaban dan bulan bulan yang lain....moga kita tidak hanya menjadi hamba hanya di bulan ramadhan...mudah mudahan, alunan al Quran terus dilantun keluar, tidak mengira bulan apa sekalipun....begitu juga dengan qiam di malam hari....

barangkali kita terlepas tentang sesuatu di bulan syaaban...selepas menghadiri majlis ilmu, barulah diri ini tahu....di bulan ini lah, dicatitkan nyawa mana yang bakal menghadapNya buat selama lamanya....siapakah yang bakal meninggalkan kita pada tahun ini...mengingatkan ajal, sekarang, seolah tidak terasa....barangkali, pabila di depan mata, semuanya menjadi onar....

nisfu syaban....hehehe...selalu dengar asatizah duk perli...time seppu ni la..penuh orang..sampai ke tangga....moga moga, malam lain, kita boleh beriktikaf di rumahNya juga....bersama jemaah memeriahkan rumah Allah...dengan lidah yang sentiasa basah dengan  mengalunkan kalamullah dan zikir...

moga kita sentiasa mendapat taufik dan hidayahNya...biiznillah....

Thursday, July 21, 2011

ratu nil~~~hijjaz~~~

hidayah....

bismillahirrahmanirrahim....

sebelum saya nk bebel panjang2, saya nk bebel pendek2 dulu....

mntak mereka yang membaca entri ni, mntak sedekahkan al fatihah buat rakan seperjuangan saya di shams dlu... hajar zakaria...(90-2011)... seorang lagi rakan saya, telah kembali ke rahmatullah semalam... moga Allah memberikan limpah kurniaNya kepada saudari kita...moga dosa2nya terampuun..moga amalnya bakal menemaninya sepanjang perjalanan ini.....

hidayah...

dlu, tyme belajar pendidikan islam, tapi lupa pulak, mse tahun bila... ada la tajuk hidayah ni.... kata sahabat saya, "hidayah ni untuk yg lelaki...rahmat, utk yg pempuan"...hehehe..terkekeh kmi di situ...

salah satu cara nk dapat hidayah, belajar bersungguh sungguh...dlu, saya pernah pikir, kalau aku belajar bersungguh2, mesti aku dapat hidayah...xpn, mst aku dpt hidayah sebab aku bersungguh2....

saya nk sambung bebel...sekarang saya duk pikir lagi...(hish!pikir lagi...bila nak abes pikir ni?) melalui ilmu yg saya tgh belajar sekarang, saya agak boleh relate kan apa makna tu....

straight to da point! sem lpas, saya belajar entomologi...subjek ni, mengenai serangga...okay...cukup saya bagi subjek ni...kalau tak, nnt ramai yang pening...dalam entomologi, kami belajar mengenai sume order serangga...order ni, kira turutan la..macam organisasi...

kingdom
:
phylum
:
class
:
order
:
family
:
genus
:
species

semua hidupan, punya organisasi masing2...anggap je la mcm turutan dalam negara...mula2 agong2...pastu ada rakyat jelata...kingdom ni, kiranya urutan yang paling teratas...dan species tu, paling terbawah...

bila belajar dan terus belajar, alhamdulillah..peroleh sesuatu dari situ....tp hanya bagi mereka yang mahu berfikir sahaja...contoh? contohnya, helikopter... helikopter, modelnye ditiru dari pepatung...lihat bentuknya...

apa kaitannya? kaitannya, kita akan pikir dan renung akan kekuasaan Dia....

PUTUS ASA


kadang2, rasa mcm dh x larat nk berdiri...argh!!!! byk nye ujian..bertimpa2...ohhh...alangkah indahnya aku dapat jadik burung.....indahnya kalau dpt jadik laut...hmmm....mcm2 lagi la...sume org ada nk jadik ape yg dia nk jadik....

tapi, kl kita betul2 selidik, mcm mne rencah kehidupan makhluk yang kita nk jadik...kita akan akan bersyukur...sebab kita dah dijadikan sebagai manusia...khalifah Dia di muka bumi ni....

okay...full stop....

im learning :)

alhamdulillah...ada lagi masa untuk teruskan perjalanan versi tulisan ni...

ntah ape yang jadik...first of all,... selitkan hidup kita dengan kata kata yang berunsur fitnah ..... motivasi la... untuk apa ? untuk jadik khalifah....

petang ni, dapat kata2 cket dari cik nor kita... walaupun cket, but nice sharing.... hee : ) ujian itu tarbiyyah... saya  xkn lupakan tu....

tapi harini, sy belajar sesuatu...walaupun terkilan sebenarnya...ntahla...proses mematangkan diri lagi...

maaf...andai orang luar kata sesuatu pada saya, atau buat saya down, saya xkn hambur on da spot... sebab? Allah dah bg saya empangan air mata yang terlalu besar dan luas...

"jadilah kamu seperti pohon kurma...pabila dilontar batu, maka dibalas kurma"

copp...ini hanya untuk sesetengah kes sahaja..no kompromi dlm bab agama....

wallahua'lam :)

Monday, July 4, 2011

terkedu...

dengan nama Allah MAha PEmurah LAgi MAha PEnyayang....

apa khabar hati? iman? dan amal? sihat sume? jangan jadi mcm saya sudah..bila penyakit allergik ni datang menyinggah lagi.,...memang dah tak boleh kata apa lagi dah...

semalam, terharu tgk satu program dkt channel alhijrah....satu tv show...realiti agaknya..kiranya spontan...adik saya la yang tarik saya tgk program ni...

''yana, yana, ce mari sining, tgk ning"

"amende gok?"

okay...then i sit, join watching it....

apela adik aku nk tunjuk kat aku ni...

mula2 saya tengok...aik..kenapa kereta2 tu kena tutup ngn sehelai kain? byk jugak la...rupa2nya, tu sebagai, satu denda...mereka ni, nk pergi sembahyang jumaat...tapi dyeorg blok kereta saudara2 yg pergi sembahyang jugak...alasan, nak cepat..nk kejar sembahyang jumaat....

pengacara: jika Rasulullah masih hidup, adakah baginda akan berbuat sebegini (blok kereta orang lain)

pak cik: tidak!!!! mustahillll!!! <pak cik ni jerit...mengatakan ~lak!!!!!~ yg bermakna tidak>

satu lagi temubual di malam hari

yg ditemuramah: rakyat mesir cintakan Rasulullah..selalu berzikir kepada baginda...

pengacara: andai kata Rasulullah berada di depanmu, dan berpeluang mengatakan sesuatu kepada baginda , apa yang akan saudara katakan selama seminit itu...?

yg ditemuramah: ya Rasulullah..ya habibi.... ~kemudian, saudara itu terdiam....~
                        : soalan saudara, begitu indah... 

lantas terus memeluk pengacara...saudara itu sedang menitiskan air mata...saudara yepp....lelaki...au muzakkar...lak muannas...egonya roboh...tidak dihiraukan air matanya itu....

~jom...kita pikir..andai tiba2 baginda di depan kita, apa yang bakal kita katakan padanya?~~~~

p/s:dialog lbey kurang mcm tu..dh ada perkataan2 yg tertinggal...sebab terlupa...'asifah...

Saturday, July 2, 2011

berapa lama lagi?

soalan tu yang terlintas dalam minda...berapa lama lagi? berapa lama lagi saya perlu genggam bara api ni? emmm...bukan tangan saya yang genggam bara api, tapi hati saya.... sampai bila hati ni perlu sakit? dah setahun semuanya berlalu....tapi saya tak kuat...arghh!!!! tolong ketepikan cinta manusia yang ntah pape boleh tak? lepaskan dia! lepaskan hati dan perasaan tu pergi! kenapa susah sangat ni? 

kenapa susah nak yakin pada Allah? letak keyakinan sepenuhnya pada Allah.... dia tau apa yang tersurat dan tersirat.... kan dah nekad nekad tinggalkan yang haram....nescaya kamu akan mendapat yang halal... ke tak paham lagi? hmmm...saya dah paham...saya cuba untuk kuat...tapi bukak fb...nmpak dia....hmmm...dia lagi....bila saya akan berenti menyebut dia? dia tu hanya hamba.... cinta dia boleh bawak saya ke mana? tinggi sangat ke cinta tu? besar sangat ke? mne lagi besar cinta dia dengan CINTA DIA? bila nak paham ni? cukupla sume ni..umpama diptera yang terbng kat tlinga saya...mengacau konsentrasi saya...sy cuba concentrate...tapi tak boleh!

bila saya akan berenti bercakap cinta manusia yang menyakitkan ni? bila saya akan berenti menaip pasal cinta dia ni? awak, tlg pegang dengan kata2 awak..saya biarkan awak bahagia...dont let the rhopalocera become heterocera.... tu dah jadik bala...bala tau tak? sejauh mana awak nak uji saya? cukuplah cinta saya awak pernah miliki..sekarang, kalau nk miliki cinta orang yang lain, silakan.... xde yang menghalang.... sebab awak belum berjumpa buku dan ruas.... saya takkan bertindak kejam... sebab saya tinggalkan ni kerana Dia... walau sakit macam mana pun awak buat.... saya yakin DIA akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik.... cuma buat masa sekarang, saya peru menjadi solehah...bukannya menunggu atau mencari jodoh tu....

moga ALLAH permudahkan...

Friday, July 1, 2011


memegang agama, yakin pada kuasaNya, ibarat mengenggam bara api... adakah terlalu sukar? untuk tenang bersama Khaliq? untuk akur pada kalam Rabbi...begitu perit Rasullulah menyampaikan dakwah...tapi berapa byk org yang menghargai perjuangan Baginda? kita lupa pada Bumi mana kita berpijak... Bumi, yang bukan asalnya terjadi dengan sendiri.... tapi itu yang disebarkan oleh ideologi barat... tapi teori yang sebenar, melalui proses letupan Big Bang...

terlalu sukar untuk kita berubah...terlalu sukar untuk kita akur pada nikmat yang telah dikurniakan olehNYa...milik siapa kita ini? adakah kita adalah raja kepada diri kita? cuba tanya pada diri..hak apakah yang telah kita tunaikan pada harini? sebanyak manakah kezaliman yang telah kita lakukan? anugerah penglihatan yang tidak terhingga...lupa kita ucap sykur padaNya...mereka yang rabun, umpama dah ditarik sedikit nikmat itu....kita lupa...andai nikmat itu hilang....memandanglah kita menggunakan telinga...kedua dua tangan...apakah yang kita rasa? apakah mampu kita melihat sesuatu yang indah lagi? oh! indahnya dunia! mampukah?kita lupa...apa yang kita lihat pada hari ini..hanya sebahagian dari kekuasaanNya...oleh itu, kita disuruh supaya bermusafir...mudah mudahan kita mendapat sesuatu melalui musafir itu....

sesungguhnya agama di sisi Allah adalah agama Islam....ya Rabbi...kenapa sukar bagi hamba ini meninggalkan yang batil? sudah gelap hati hamba ini? mengapa terlalu sukar untukku mengucapkan syukur di setiap kali?

ya Rabbi... kenapa diri begitu pulas di katil pada subuh hari?
mengapa laungan bilal diendahkan oleh diri?
ya Rabbi...
ampuni hambaMu ini
hamba lupa lagi....
hamba lupa mengucapkan syukur tika bangun di pagi hari....
ya Rabbi...
hamba tertinggal pada tahajud lagi
ya Rabbi,...
hamba tinggalkan lagi puasa sunat pada hari ini...
ya Rabbi...
banyaknya khilafku ya Rabbi,.. 
itu baru tugas pada waktu pagiku...
entah berapa peratusnya dari jadual seharian...
belum dicampur lagi dengan kekufuran bila peroleh nikmat.....
tika sesuatu yang begitu biasa aku lakukan,..
tiba2 menjadi haram...
yang Rabbi...
sukarnya untuk aku lepaskan....

Ya Rabbi...
andai tiba-tiba kekasihmu berada dihadapan rumahku
bagaimana ku harus sambut baginda?
adakah pakaian ketat itu menjadi balutan tubuh ini?
adakah lagu rock metal itu yang bakal didengari oleh Baginda?
adakah kata kata kasar perlu diselitkan tika berbual?
ya Rabbi...
begitu dhaif diri ini
bukan alunan zikir yang menghiasi bibir
tapi, tu!
lagu sentimental yang melayan jiwa ini
terus, bergelodak lagi hati ini
ya Rabbi, andai aku dijemput hari ini
mampukah aku tinggal di syurga nanti?

ya Rabbi...
apa yang telah terjadi dengan dunia ini?
bahana menjadi jadi! 

ya Rabbi...
ampuni khilaf kami
moga kami mendapat jalan kebenaran
bukan jalan kebatilan
ya Rabbi
tunjukkan lah kami jalan yang hak
jalan yang Engkau redhai
ya Rabbi
berilah hidayah kepada kami
moga kami dapat syurgaMu nanti

ya Rabbi
begitu kuat dugaan pada harini
ibarat kami memegang bara api
apa pun tak boleh!

ya Rabbi...
kuatkah kami?
mampukah kami menjadi umat yang engkau redhai?

ya Rabbi...
mudah mudahan hidayah itu milik diri ini
moga hidayah milik ibu bapa kami
moga hidayah milik adik beradik kami
moga hidayah menjadi milik sahabat sahabat kami
moga hidayah milik pemimpin pemimpin kami
moga hidayah menjadi milik umat nabi Muhammad ini

ya Rabbi
jangan Kau jadikan kami selamanya sesat sebegini
kami takut ya Rabbi
kami takut azabMu ya Rabbi
moga jalan kemenangan kami temui....
ampunkan kami, 
Ya Rabbi....

ya Rabbi,..
faghfirlana...fargfirlana, ya Rabbi 

(T.T)